Mernis No Nedir?

Mernis No Nedir?



Yakın geçmişten bu yana resmi işlemlerin dijital ortama taşınması ile birlikte e-devlet çok daha kullanışlı bir hale gelmeye başladı. Sistem içerisinde gerçekleştirilebilecek birçok işlemde MERNİS adı verilen yapı da yer alırken, bu yapı üzerinden mernis no gibi bir bilgi elde edilmesi de mümkün olmaktadır. Bu bilginin neye yaradığı, nasıl temin edildiği, hangi noktalarda kullanıldığı ve neden gereklilik oluşturduğu gibi tüm başlıklar ise bu içerikte sizin için bir araya getirildi.

Mernis No Nedir? 

Gelişen teknolojinin büyük bir kolaylık ile vatandaşlara kullanım sunduğu e-devlet yapısı içerisinde bugün tapu işlemlerinden nüfus işlemlerine ve adres bildiriminden borç sorgulamaya kadar birçok işlem yapılabilmektedir. Bu işlemler yapılırken bugün bütün devlet kurumları e-devlet sistemine entegre bir şekilde kendi sistemlerini kullanıma sunmaktadır. Örneğin; bu sistemlerden birini de MERNİS oluşturmaktadır. Bu yapı içerisinde de mernis no kavramı bazen merak edilen bir kavram olmaktadır. 

Her vatandaşın basılı bir şekilde kullandığı kimlik belgesi olması ile birlikte bu kimlik belgelerinin üzerinde de bir T.C. kimlik yani vatandaşlık numarası yer alır. Bu bilgilerin e-devlet sistemi üzerinde dijital bir şekilde var olması için de her vatandaşa bir MERNİS adresi atanmıştır. Bu dijital adres kişinin dijital vatandaşlık numarası anlamına gelirken, MERNİS sistemi Merkezi Nüfus İdare Sistemi anlamına gelmektedir. Sistem içerisindeki her bireye ait kimlik numarası ve dijital kayıt ise mernis no olarak bilinmektedir. 

Ülkemiz genelinde nüfus bilgilerinin dijital ortama aktarılarak kaydedilmesi ve her dönemde yeni olaylara bağlı olarak güncel hale getirilmesi için MERNİS sistemi büyük bir kolaylık oluşturmaktadır. Ülkemiz İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yönetimi gerçekleştirilen bu sistemde ülke nüfusu kayıt altında tutulurken, her birey güncel bir şekilde kimlik bilgilerine ulaşabilmekte ve bu sayede dijital işlemlerini yapabilmektedir. Kimlik bilgilerini içeren ve sistemde kaydını oluşturan yapı ise mernis no olarak bilinir.

Mernis no ile birlikte sisteme kaydedilen bir bireyin dijital kimlik bilgileri içerisinde aşağıdaki ayrıntılar yer alır. 

  • Kişinin vatandaşlık numarası 
  • Kişinin adı ve soyadı 
  • Kişinin doğum tarihi ve doğum yeri 
  • Kişinin güncel medeni durumu 
  • Kişinin güncel ikametgah adresi

Merkezi Nüfus İdare Sistemi sayesinde elde edilen bu bilgiler ile birlikte bireyler veya tüzel kişilikler kamu kurumlarında, özel şirketlerde veya bankalarda kolaylıkla kimlik doğrulama yapabilmekte ve kontrollerini gerçekleştirebilmektedir. Örnek olarak bir üniversite sınavına başvururken veya tapuda bireysel işlem yaparken sistemdeki bilgiler ile doğruluk kontrolü yapılması mümkün olmaktadır. Hatta dijital ortamda kolay bir şekilde nüfus sayımı yapılabilmesi ve güncellemelerinin gerçekleştirilmesi için bu bilgiler kullanılmaktadır. 

Mernis No Neden Bir Gerekliliktir? 

Merkezi Nüfus İdare Sistemi sayesinde Türkiye Cumhuriyeti sınırlarında yaşayan ve vatandaşlık hakkına sahip olan her bireyin nüfus bilgileri tek bir sistem içerisinde dijital olarak kaydedilmektedir. Her zaman güncel bir şekilde tutulan bu bilgiler ile birlikte sadece nüfus kaydının tutulması ve nüfus bilgilerinin güncel olarak takip edilmesi dahi büyük bir avantaj sağlamaktadır. Üstelik her birey bir mernis no sahibi olarak bu bilgi ile birlikte birçok farklı kurumda kimlik doğrulama işlemini anlık olarak yapabilmektedir.

Sistem kendi içerisinde kaydettiği bilgileri yine devlete ait kurumlar arasında yapılan işlemlerde kolaylıkla paylaşabilme imkanı sağlamaktadır. Örnek olarak tapuda bir konutun devrini gerçekleştirirken, banka üzerinden kredilendirme talebinde bulunuyorsanız, tapuda yaptığınız başvuru ile bankada yaptığınız başvuru sırasında aynı kimlik bilgileri paylaşılırken, kolaylıkla iki kurum arasında bilgi aktarımı ve işlem akışı elde edilebilmektedir. Ayrıca Türkiye geneli birçok farklı noktada istatistikler ve bilgi toplanması amacı ile bu sistem kullanılmaktadır. 

Tapu işlemleri ile birlikte bir tapunun devredilmesi, alım-satım işlemlerinin yapılması veya kiralama işlemlerinin yapılmasında gayrimenkul sahibi veya alıcı satıcı işlemlerine e-devlet üzerinde bu bilgiler ile yapabilmektedir. Sonrasında ise mernis no bilgisi ile birlikte yerel yönetimlerin sunduğu su abonmanlığı ve elektrik ile doğalgaz abonmanlığı gibi hizmetler ya da DASK gibi hizmetlerde bu bilgiler kullanılabilmektedir. 

Mernis No Nasıl Öğrenilir? 

Bireyin, bireysel başvuru gerçekleştirerek Merkezi Nüfus İdare Sistemi üzerinden numara sorgulama işlemi gerçekleştirmesi her zaman mümkündür. Sadece Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlık numarası bilginize sahip olmanız ve sonrasında pratik bir sorgulama işlemi gerçekleştirmeniz yeterli olacaktır. Sorgulama işlemi internet bağlantısı bulunan bir bilgisayar ya da akıllı cihazda internet tarayıcısı üzerinden yapılabilir. Tarayıcıda “https://tckimlik.nvi.gov.tr/” web adresine giriş gerçekleştirildikten sonra ana sayfa üzerinde sorgulama bölgesine gerekli bilgileri girerek sorgulama yapılabilir. 

Sayfa üzerinde sorgulama yapılması için vatandaşlık numaranız ve doğum yılınız talep edilirken, bu bilgileri girdiğinizde alt kısımda bir güvenlik kodu giriş bilgisi talep edilecektir. Güvenlik kodu doğru bir şekilde sisteme girildiğinde “SORGULA” butonuna tıkladığınızda sonuç bilgilerini sunan bir sayfa görüntülenecektir. Kişisel bilgilerinizin bulunduğu bu sayfayı başka kişilerle paylaşmamanız ve resmi bir kaynak üzerinden bu sorgulama işlemini gerçekleştirmeniz gerekecektir. 

Bireysel olarak gerçekleştirdiğiniz bu sorgulama işlemlerini kullanım yetkisi gerçekleştirdiğiniz şekilde nüfus müdürlükleri, adli kurumlar, noter veya bankalar ile tapu daireleri gibi kurumlar kullanarak başvuru gerçekleştirdiğiniz resmi işlemleri yürütebilmektedir. Günümüzde işlem e-devlet sayfası üzerinden de yine MERNİS sistemine giriş gerçekleştirdiğinizde aynı yol izlenerek yapılabilmektedir. Özellikle tapu işlemlerinde tapu kaydında kullanılacak kütük bilgilerinizin alınması, adres ve kişisel bilgilerinizi sisteme işlenmesi açısından bu sorgulama ve doğrulama yapılmaktadır. 

Günümüzde tapu devir işlemleri gibi noktalarda büyük bir kolaylık sağlanabilmesi açısından e-devlet kaynaklı bir şekilde giriş gerçekleştirilebilen MERNİS sistemi kurulmuştur. Bu sistem ile birlikte tapu dairelerinde yoğun beklemeler ile karşılaşmadan işlemlerinizi kolay bir şekilde tamamlama fırsatı elde edilmektedir.