Yakın geçmişten bu yana resmi işlemlerin dijital ortamataşınması ile birlikte e-devlet çok daha kullanışlı bir hale gelmeye başladı.Sistem içerisinde gerçekleştirilebilecek birçok işlemde MERNİS adı verilen yapıda yer alırken, bu yapı üzerinden mernisno gibi bir bilgi elde edilmesi de mümkün olmaktadır. Bu bilginin neyeyaradığı, nasıl temin edildiği, hangi noktalarda kullanıldığı ve nedengereklilik oluşturduğu gibi tüm başlıklar ise bu içerikte sizin için bir arayagetirildi.
Mernis No Nedir?
Gelişen teknolojinin büyük bir kolaylık ile vatandaşlarakullanım sunduğu e-devlet yapısı içerisinde bugün tapuişlemlerinden nüfus işlemlerine ve adres bildiriminden borç sorgulamaya kadarbirçok işlem yapılabilmektedir. Bu işlemler yapılırken bugün bütün devletkurumları e-devlet sistemine entegre bir şekilde kendi sistemlerini kullanımasunmaktadır. Örneğin; bu sistemlerden birini de MERNİS oluşturmaktadır. Bu yapıiçerisinde de mernis no kavramı bazen merak edilen bir kavram olmaktadır.
Her vatandaşın basılı bir şekilde kullandığı kimlik belgesiolması ile birlikte bu kimlik belgelerinin üzerinde de bir T.C. kimlik yanivatandaşlık numarası yer alır. Bu bilgilerin e-devlet sistemi üzerinde dijitalbir şekilde var olması için de her vatandaşa bir MERNİS adresi atanmıştır. Budijital adres kişinin dijital vatandaşlık numarası anlamına gelirken, MERNİSsistemi Merkezi Nüfus İdare Sistemi anlamına gelmektedir. Sistem içerisindekiher bireye ait kimlik numarası ve dijital kayıt ise mernis no olarakbilinmektedir.
Ülkemiz genelinde nüfus bilgilerinin dijital ortamaaktarılarak kaydedilmesi ve her dönemde yeni olaylara bağlı olarak güncel halegetirilmesi için MERNİS sistemi büyük bir kolaylık oluşturmaktadır. Ülkemizİçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafındanyönetimi gerçekleştirilen bu sistemde ülke nüfusu kayıt altında tutulurken, herbirey güncel bir şekilde kimlik bilgilerine ulaşabilmekte ve bu sayede dijitalişlemlerini yapabilmektedir. Kimlik bilgilerini içeren ve sistemde kaydınıoluşturan yapı ise mernis no olarak bilinir.
Mernis no ile birlikte sisteme kaydedilen bir bireyindijital kimlik bilgileri içerisinde aşağıdaki ayrıntılar yer alır.
- Kişinin vatandaşlık numarası
- Kişinin adı ve soyadı
- Kişinin doğum tarihi ve doğum yeri
- Kişinin güncel medeni durumu
- Kişinin güncel ikametgah adresi
Merkezi Nüfus İdare Sistemi sayesinde elde edilen bubilgiler ile birlikte bireyler veya tüzel kişilikler kamu kurumlarında, özelşirketlerde veya bankalarda kolaylıkla kimlik doğrulama yapabilmekte vekontrollerini gerçekleştirebilmektedir. Örnek olarak bir üniversite sınavınabaşvururken veya tapuda bireysel işlem yaparken sistemdeki bilgiler iledoğruluk kontrolü yapılması mümkün olmaktadır. Hatta dijital ortamda kolay birşekilde nüfus sayımı yapılabilmesi ve güncellemelerinin gerçekleştirilmesi içinbu bilgiler kullanılmaktadır.
Mernis No Neden Bir Gerekliliktir?
Merkezi Nüfus İdare Sistemi sayesinde Türkiye Cumhuriyetisınırlarında yaşayan ve vatandaşlık hakkına sahip olan her bireyin nüfusbilgileri tek bir sistem içerisinde dijital olarak kaydedilmektedir. Her zamangüncel bir şekilde tutulan bu bilgiler ile birlikte sadece nüfus kaydınıntutulması ve nüfus bilgilerinin güncel olarak takip edilmesi dahi büyük biravantaj sağlamaktadır. Üstelik her birey bir mernis no sahibi olarak bu bilgiile birlikte birçok farklı kurumda kimlik doğrulama işlemini anlık olarak yapabilmektedir.
Sistem kendi içerisinde kaydettiği bilgileri yine devleteait kurumlar arasında yapılan işlemlerde kolaylıkla paylaşabilme imkanısağlamaktadır. Örnek olarak tapuda bir konutun devrini gerçekleştirirken, bankaüzerinden kredilendirme talebinde bulunuyorsanız, tapuda yaptığınız başvuru ilebankada yaptığınız başvuru sırasında aynı kimlik bilgileri paylaşılırken,kolaylıkla iki kurum arasında bilgi aktarımı ve işlem akışı eldeedilebilmektedir. Ayrıca Türkiye geneli birçok farklı noktada istatistikler ve bilgitoplanması amacı ile bu sistem kullanılmaktadır.
Tapu işlemleri ile birlikte bir tapunun devredilmesi,alım-satım işlemlerinin yapılması veya kiralama işlemlerinin yapılmasındagayrimenkul sahibi veya alıcı satıcı işlemlerine e-devlet üzerinde bu bilgilerile yapabilmektedir. Sonrasında ise mernis no bilgisi ile birlikte yerelyönetimlerin sunduğu su abonmanlığı ve elektrik ile doğalgaz abonmanlığı gibihizmetler ya da DASK gibi hizmetlerde bu bilgiler kullanılabilmektedir.
Mernis No Nasıl Öğrenilir?
Bireyin, bireysel başvuru gerçekleştirerek Merkezi Nüfusİdare Sistemi üzerinden numara sorgulama işlemi gerçekleştirmesi her zamanmümkündür. Sadece Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlık numarası bilginize sahipolmanız ve sonrasında pratik bir sorgulama işlemi gerçekleştirmeniz yeterliolacaktır. Sorgulama işlemi internet bağlantısı bulunan bir bilgisayar ya daakıllı cihazda internet tarayıcısı üzerinden yapılabilir. Tarayıcıda “https://tckimlik.nvi.gov.tr/” webadresine giriş gerçekleştirildikten sonra ana sayfa üzerinde sorgulamabölgesine gerekli bilgileri girerek sorgulama yapılabilir.
Sayfa üzerinde sorgulama yapılması için vatandaşlıknumaranız ve doğum yılınız talep edilirken, bu bilgileri girdiğinizde altkısımda bir güvenlik kodu giriş bilgisi talep edilecektir. Güvenlik kodu doğrubir şekilde sisteme girildiğinde “SORGULA” butonuna tıkladığınızda sonuçbilgilerini sunan bir sayfa görüntülenecektir. Kişisel bilgilerinizin bulunduğubu sayfayı başka kişilerle paylaşmamanız ve resmi bir kaynak üzerinden busorgulama işlemini gerçekleştirmeniz gerekecektir.
Bireysel olarak gerçekleştirdiğiniz bu sorgulama işlemlerinikullanım yetkisi gerçekleştirdiğiniz şekilde nüfus müdürlükleri, adli kurumlar,noter veya bankalar ile tapu daireleri gibi kurumlar kullanarak başvurugerçekleştirdiğiniz resmi işlemleri yürütebilmektedir. Günümüzde işlem e-devletsayfası üzerinden de yine MERNİS sistemine giriş gerçekleştirdiğinizde aynı yolizlenerek yapılabilmektedir. Özellikle tapu işlemlerinde tapu kaydındakullanılacak kütük bilgilerinizin alınması, adres ve kişisel bilgilerinizisisteme işlenmesi açısından bu sorgulama ve doğrulama yapılmaktadır.
Günümüzde tapu devir işlemleri gibi noktalarda büyük birkolaylık sağlanabilmesi açısından e-devletkaynaklı bir şekilde giriş gerçekleştirilebilen MERNİS sistemi kurulmuştur. Busistem ile birlikte tapu dairelerinde yoğun beklemeler ile karşılaşmadanişlemlerinizi kolay bir şekilde tamamlama fırsatı elde edilmektedir.
Sık Sorulan Sorular
MERNİS no nasıl öğrenilir?
MERNİS no için “https://tckimlik.nvi.gov.tr/” web sitesinegiriş yaparak sorgulama yapabilir ve MERNİS numaranızı öğrenebilirsiniz.
MERNİS numarası nedir?
MERNİS numarası Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına verilen11 haneli bir sayıyla ifade edilen, sayısal kişi kimlik atamasına dayanan ve vatandaşlarınkimlik no, isim, soyisim, doğrum yeri, doğum tarihi ve ikamet adresi gibi temelbilgileri barındıran bir numaradır.
MERNİS nasıl öğrenilir?
MERNİS numaranızı öğrenmek için https://tckimlik.nvi.gov.tr/web sitesine girebilir ve buradan ilgili adımları takip edebilirsiniz.
MERNİS adresi ile ikametgah aynı mı?
MERNİS yani Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi ile ikametgah aynıdeğildir. Zaman aman MERNİS ve ikametgah adresinin farklı olması mümkündür.