Yakın geçmişten bu yana resmi işlemlerin dijital ortama
taşınması ile birlikte e-devlet çok daha kullanışlı bir hale gelmeye başladı.
Sistem içerisinde gerçekleştirilebilecek birçok işlemde MERNİS adı verilen yapı
da yer alırken, bu yapı üzerinden mernis
no gibi bir bilgi elde edilmesi de mümkün olmaktadır. Bu bilginin neye
yaradığı, nasıl temin edildiği, hangi noktalarda kullanıldığı ve neden
gereklilik oluşturduğu gibi tüm başlıklar ise bu içerikte sizin için bir araya
getirildi.
Mernis No Nedir?
Gelişen teknolojinin büyük bir kolaylık ile vatandaşlara
kullanım sunduğu e-devlet yapısı içerisinde bugün tapu
işlemlerinden nüfus işlemlerine ve adres bildiriminden borç sorgulamaya kadar
birçok işlem yapılabilmektedir. Bu işlemler yapılırken bugün bütün devlet
kurumları e-devlet sistemine entegre bir şekilde kendi sistemlerini kullanıma
sunmaktadır. Örneğin; bu sistemlerden birini de MERNİS oluşturmaktadır. Bu yapı
içerisinde de mernis no kavramı bazen merak edilen bir kavram olmaktadır.
Her vatandaşın basılı bir şekilde kullandığı kimlik belgesi
olması ile birlikte bu kimlik belgelerinin üzerinde de bir T.C. kimlik yani
vatandaşlık numarası yer alır. Bu bilgilerin e-devlet sistemi üzerinde dijital
bir şekilde var olması için de her vatandaşa bir MERNİS adresi atanmıştır. Bu
dijital adres kişinin dijital vatandaşlık numarası anlamına gelirken, MERNİS
sistemi Merkezi Nüfus İdare Sistemi anlamına gelmektedir. Sistem içerisindeki
her bireye ait kimlik numarası ve dijital kayıt ise mernis no olarak
bilinmektedir.
Ülkemiz genelinde nüfus bilgilerinin dijital ortama
aktarılarak kaydedilmesi ve her dönemde yeni olaylara bağlı olarak güncel hale
getirilmesi için MERNİS sistemi büyük bir kolaylık oluşturmaktadır. Ülkemiz
İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından
yönetimi gerçekleştirilen bu sistemde ülke nüfusu kayıt altında tutulurken, her
birey güncel bir şekilde kimlik bilgilerine ulaşabilmekte ve bu sayede dijital
işlemlerini yapabilmektedir. Kimlik bilgilerini içeren ve sistemde kaydını
oluşturan yapı ise mernis no olarak bilinir.
Mernis no ile birlikte sisteme kaydedilen bir bireyin
dijital kimlik bilgileri içerisinde aşağıdaki ayrıntılar yer alır.
- Kişinin vatandaşlık
numarası
- Kişinin adı ve
soyadı
- Kişinin doğum tarihi ve
doğum yeri
- Kişinin güncel medeni
durumu
- Kişinin güncel ikametgah
adresi
Merkezi Nüfus İdare Sistemi sayesinde elde edilen bu
bilgiler ile birlikte bireyler veya tüzel kişilikler kamu kurumlarında, özel
şirketlerde veya bankalarda kolaylıkla kimlik doğrulama yapabilmekte ve
kontrollerini gerçekleştirebilmektedir. Örnek olarak bir üniversite sınavına
başvururken veya tapuda bireysel işlem yaparken sistemdeki bilgiler ile
doğruluk kontrolü yapılması mümkün olmaktadır. Hatta dijital ortamda kolay bir
şekilde nüfus sayımı yapılabilmesi ve güncellemelerinin gerçekleştirilmesi için
bu bilgiler kullanılmaktadır.
Mernis No Neden Bir Gerekliliktir?
Merkezi Nüfus İdare Sistemi sayesinde Türkiye Cumhuriyeti
sınırlarında yaşayan ve vatandaşlık hakkına sahip olan her bireyin nüfus
bilgileri tek bir sistem içerisinde dijital olarak kaydedilmektedir. Her zaman
güncel bir şekilde tutulan bu bilgiler ile birlikte sadece nüfus kaydının
tutulması ve nüfus bilgilerinin güncel olarak takip edilmesi dahi büyük bir
avantaj sağlamaktadır. Üstelik her birey bir mernis no sahibi olarak bu bilgi
ile birlikte birçok farklı kurumda kimlik doğrulama işlemini anlık olarak yapabilmektedir.
Sistem kendi içerisinde kaydettiği bilgileri yine devlete
ait kurumlar arasında yapılan işlemlerde kolaylıkla paylaşabilme imkanı
sağlamaktadır. Örnek olarak tapuda bir konutun devrini gerçekleştirirken, banka
üzerinden kredilendirme talebinde bulunuyorsanız, tapuda yaptığınız başvuru ile
bankada yaptığınız başvuru sırasında aynı kimlik bilgileri paylaşılırken,
kolaylıkla iki kurum arasında bilgi aktarımı ve işlem akışı elde
edilebilmektedir. Ayrıca Türkiye geneli birçok farklı noktada istatistikler ve bilgi
toplanması amacı ile bu sistem kullanılmaktadır.
Tapu işlemleri ile birlikte bir tapunun devredilmesi,
alım-satım işlemlerinin yapılması veya kiralama işlemlerinin yapılmasında
gayrimenkul sahibi veya alıcı satıcı işlemlerine e-devlet üzerinde bu bilgiler
ile yapabilmektedir. Sonrasında ise mernis no bilgisi ile birlikte yerel
yönetimlerin sunduğu su abonmanlığı ve elektrik ile doğalgaz abonmanlığı gibi
hizmetler ya da DASK gibi hizmetlerde bu bilgiler kullanılabilmektedir.
Mernis No Nasıl Öğrenilir?
Bireyin, bireysel başvuru gerçekleştirerek Merkezi Nüfus
İdare Sistemi üzerinden numara sorgulama işlemi gerçekleştirmesi her zaman
mümkündür. Sadece Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlık numarası bilginize sahip
olmanız ve sonrasında pratik bir sorgulama işlemi gerçekleştirmeniz yeterli
olacaktır. Sorgulama işlemi internet bağlantısı bulunan bir bilgisayar ya da
akıllı cihazda internet tarayıcısı üzerinden yapılabilir. Tarayıcıda “https://tckimlik.nvi.gov.tr/” web
adresine giriş gerçekleştirildikten sonra ana sayfa üzerinde sorgulama
bölgesine gerekli bilgileri girerek sorgulama yapılabilir.
Sayfa üzerinde sorgulama yapılması için vatandaşlık
numaranız ve doğum yılınız talep edilirken, bu bilgileri girdiğinizde alt
kısımda bir güvenlik kodu giriş bilgisi talep edilecektir. Güvenlik kodu doğru
bir şekilde sisteme girildiğinde “SORGULA” butonuna tıkladığınızda sonuç
bilgilerini sunan bir sayfa görüntülenecektir. Kişisel bilgilerinizin bulunduğu
bu sayfayı başka kişilerle paylaşmamanız ve resmi bir kaynak üzerinden bu
sorgulama işlemini gerçekleştirmeniz gerekecektir.
Bireysel olarak gerçekleştirdiğiniz bu sorgulama işlemlerini
kullanım yetkisi gerçekleştirdiğiniz şekilde nüfus müdürlükleri, adli kurumlar,
noter veya bankalar ile tapu daireleri gibi kurumlar kullanarak başvuru
gerçekleştirdiğiniz resmi işlemleri yürütebilmektedir. Günümüzde işlem e-devlet
sayfası üzerinden de yine MERNİS sistemine giriş gerçekleştirdiğinizde aynı yol
izlenerek yapılabilmektedir. Özellikle tapu işlemlerinde tapu kaydında
kullanılacak kütük bilgilerinizin alınması, adres ve kişisel bilgilerinizi
sisteme işlenmesi açısından bu sorgulama ve doğrulama yapılmaktadır.
Günümüzde tapu devir işlemleri gibi noktalarda büyük bir
kolaylık sağlanabilmesi açısından e-devlet
kaynaklı bir şekilde giriş gerçekleştirilebilen MERNİS sistemi kurulmuştur. Bu
sistem ile birlikte tapu dairelerinde yoğun beklemeler ile karşılaşmadan
işlemlerinizi kolay bir şekilde tamamlama fırsatı elde edilmektedir.