Satışı gerçekleştirilecek gayrimenkullerde satış ile ilgili
tüm bilgilerin bulunduğu ve satıcı ile alıcı arasında imza altına alınan
sözleşme, alım satım sözleşmesi şeklinde ifade edilir. Bu tip sözleşmeler tüm
yatırım piyasalarında ve aracılık piyasalarında bulunduğu gibi gayrimenkul
piyasasında da emlak alım satım
sözleşmesi şeklinde adlandırılır.
Emlak piyasasında gayrimenkuller özellikle uzun vadede
yatırım gerçekleştirerek kira gibi gelirler elde etmek için tercih edilen
yatırım araçlarıdır. Bu tip yatırım araçlarını temin etmek istediğinizde
halihazırda bulunan bir birikiminiz veya belirli bir noktadan belirli bir
vadede elinize ulaşacak bir kazanç olmalıdır. Bu gibi durumlarda alımını yapmak
istediğiniz fakat bekleme süresi bulunan Emlaklarda alım için size avantaj
sağlayacak bir anlaşma oluşturmak isteyebilirsiniz.
Önceden yapılan alım satım sözleşmeleri, bir alıcı ile bir
satıcı arasında belirli koşullar ile yapılan bir anlaşmayı ifade eder. Bu
sözleşme içerisinde alıcının ve satıcının yerine getireceği kurallar ve işlemin
hangi tarihte, nasıl, nerede ve ne kadar bedel ile yapılacağı gibi ayrıntılar
yer alır. Bu tip tüm detayları bulunduran anlaşmalar gayrimenkul sektöründe ise
emlak alım satım sözleşmesi şeklinde ifade edilmektedir. Sözleşmeler kişiler
arasında bağımsız şekilde imzalanabileceği gibi emlak firmalarında, gayrimenkul
sektörlerinde veya şahitler huzurunda noterde hazırlanabilir.
Emlak Alım Satım Sözleşmesi Nedir?
Alıcı ve satıcı arasında imzalanmış bir anlaşma anlamına
gelen alım satım sözleşmesi, emlak piyasasında da çok sık kullanılan bir satış anlaşması
yöntemidir. Çünkü piyasada kullanılan emlak alım satım sözleşmesi satışa konu
olan gayrimenkulün devir aşamasını bir sözleşme vasıtasıyla imza altına alarak,
ilerleyen vadede gerçekleşecek bir hale getirmektir.
Hazırlanacak emlak alım satım sözleşmesi içeriğinde satışı
sağlanacak gayrimenkul açısından tüm fiziki özelliklerin, konum özelliklerinin
ve tapu bilgilerinin yer alacağı bir sözleşme olacaktır. Ayrıca alıcı ile
satıcı alım-satım işleminin nerede, nasıl yapılacağı, ne kadara yapılacağı,
hangi tarihte yapılacağı, kimler huzurunda yapılacağı gibi birçok farklı
kriteri bu sözleşme içerisinde belirtilerek, imza altına alabilir. Sözleşmenin
hazırlanması sırasında şahitler bulunabileceği gibi sözleşme imzalandığı
dönemde alınmış bir kaparo bulunup bulunmadığı da sözleşme altında
kaydedilebilir.
Alım Satım Aracılık Sözleşmesi Nedir?
Gayrimenkul alışverişleri için alıcı ile satıcı arasında
önceden hazırlanan emlak alım satım sözleşmesi değişen bir yöntem ile bir kurum
bünyesinde de hazırlanabilir. Bu durumda hazırlanan sözleşme alım satım
aracılık sözleşmesi anlamına gelir. Aracılık sözleşmesi alıcı ile satıcının
arasında gerçekleştirmiş olduğu karşılıklı sözlü anlaşmanın bir yazılı ortama
aktarılması ve bu işleme aracılık eden kişi veya kuruluşun sözleşmeyi imza
altına ortaklaşa bir şekilde alması ile sağlanır. Günümüzde bu tür sözleşmeler
emlak firmaları ve gayrimenkul danışmanlık şirketlerinde
hazırlanmaktadır.
Daire Alım Satım Sözleşmesi
Gayrimenkul olarak satışı gerçekleştirilecek gayrimenkul
türü bir apartman dairesi olduğunda yapılacak alım satım sözleşmesi net olarak
daire alım satım sözleşmesi anlamına gelir. Bu sözleşme içerisinde de aracılı
veya aracısız olarak alıcı ile satıcı arasında apartman dairesi ile ilgili tüm
kriterler belirlenerek sözleşme imza altına alınır. Apartman dairesinin konumu,
adresi, tapu bilgileri, özellikleri, daire içerisinde bulunan demirbaşlar ve
kiracı durumu gibi her ayrıntı bu sözleşmede ifade edilebilir.
Alım Satım Sözleşmesi Ne İşe Yarar?
Kanunlar çerçevesinde alım-satım sözleşmeleri imzalayan
taraflar arasında bir yükümlülük oluşturur. Türk Borçlar Kanunu bağlamında da
emlak alım satım sözleşmesi her iki taraf için bir borç yüklerken kanunda bu
sözleşmeler düzenlenmiştir. Emlak sözleşmelerinde satıcı ve alıcı arasında
mevzubahis gayrimenkulün kararlaştırılmış bir rakam karşılığında alıcıya
devrinin yapılacağı üzerinde anlaşma sağlanır.
İmzalanan emlak alım satım sözleşmesi bağlamında gayrimenkul
sahibi yani satıcı temel olarak sahip olduğu gayrimenkulü alıcıya devretme
yükümlülüğü altına girmektedir. Elbette bunun karşılığında da alıcı olacak kişi
bu gayrimenkulü sözleşmede ifade edildiği şekilde belirlenen tarihte belirlenen
bedel ile alma yükümlülüğüne sahip olacaktır.
Alım Satım Sözleşmesi Nasıl Yapılır?
Sözleşmeler şifahen oluşturulabileceği gibi kağıt üstünde
imzalanmış yani belgelenmiş bir halde hatta tamamen yasal geçerlilik
oluşturacak şekilde değişen noktalarda hazırlanabilir. Örnek olarak bir
gayrimenkul danışmanlığı şirketinde şirket aracılığı ile emlak alım satım
sözleşmesi oluşturmak mümkündür. Ayrıca kişiler bu sözleşmeyi tapu dairesinde
tapu memurları önünde resmi bir şekilde gerçekleştirmelidir. Alım satım
sözleşmesi içeriğinde ise taraflar üç noktada önemli bilgileri bulundurmak
zorundadır.
- Öncelikle alıcı ve
satıcıya ait kimlik bilgileri ile kim olduklarını ifade eden
bilgiler
- Mevzu bahis gayrimenkul
ile ilgili tapu kaydından adresine kadar tüm açık bilgiler
- Gayrimenkul için ödeme
bedelinin, ödeme şeklinin ve ödeme zamanının net bir şekilde yer alması
Bu üç önemli bilgi bugün internet üzerinde de birçok noktada
bulabileceğiniz örnekler ile kullanılarak sözleşme metni hazırlanabilir.
Sözleşme hazırlandıktan sonra bir emlakçı aracılığı ile de tamamlanarak, tapu
dairesinde imza altına alınabilir.
Emlakçıda Yapılan Sözleşme Geçerli Midir?
Günümüzde tapu dairesinde hazırlanan emlak alım satım
sözleşmesi 5 yıl boyunca geçerliliğini korur. Emlak şirketleri ve gayrimenkul
danışmanlığı şirketlerinde sözleşme imzalanırken de bu sözleşmenin resmi
geçerlilik kazanması için tapu memurları ile birlikte yapılması ayrıntısının da
unutulmaması gerekir. Yani emlak aracılık sözleşmesi hazırlandıktan sonra bu
sözleşme ile birlikte il tapu müdürlüğüne ulaşılarak, sözleşme resmi anlamda
kayıt altına alınmalıdır.
Alım Satım Sözleşmesinden Cayma Bedeli Nedir?
Emlak alım satım sözleşmesi hazırlanırken, sözleşme
dahilinde yükümlülüklerden cayma durumunda nasıl bir bedel ödeneceği önceden
belirlenir. Temel olarak ise gayrimenkul sahibi veya alıcı satış işleminden
vazgeçer ise
- İlk 3 aya kadar
sözleşmedeki bedelin %2 oranını
- 3-6 ay arasında %4
oranını
- 6-12 ay arasında %6
oranını
- 12-24 ay arasında ise %8
oranını cayma bedeli olarak ödeyecektir.
Satıcı işlemden vazgeçtiğinde eğer almış olduğu bir kaparo bulunuyorsa, cayma bildirimi kendine ulaştıktan sonra 180 gün içerisinde bu ödemeyi yapmalıdır. Kurallar taraflar arasında daha esnek ve detaylı bir hale getirilebileceği gibi bu gibi noktalarda profesyonel danışmanlık ilerleyen vadede sıkıntıları engellemek için büyük fayda sağlar. Premar Gayrimenkul Danışmanlığı olarak kurumumuzda da emlak alım satım sözleşmesi hazırlama noktasında sorunsuz bir ilerleyiş elde etmeniz her zaman mümkündür.