Emlak Alım Satım Sözleşmesi Nedir? Nasıl Yapılır?

Emlak Alım Satım Sözleşmesi Nedir? Nasıl Yapılır?



Satışı gerçekleştirilecek gayrimenkullerde satış ile ilgili tüm bilgilerin bulunduğu ve satıcı ile alıcı arasında imza altına alınan sözleşme, alım satım sözleşmesi şeklinde ifade edilir. Bu tip sözleşmeler tüm yatırım piyasalarında ve aracılık piyasalarında bulunduğu gibi gayrimenkul piyasasında da emlak alım satım sözleşmesi şeklinde adlandırılır. 

Emlak piyasasında gayrimenkuller özellikle uzun vadede yatırım gerçekleştirerek kira gibi gelirler elde etmek için tercih edilen yatırım araçlarıdır. Bu tip yatırım araçlarını temin etmek istediğinizde halihazırda bulunan bir birikiminiz veya belirli bir noktadan belirli bir vadede elinize ulaşacak bir kazanç olmalıdır. Bu gibi durumlarda alımını yapmak istediğiniz fakat bekleme süresi bulunan Emlaklarda alım için size avantaj sağlayacak bir anlaşma oluşturmak isteyebilirsiniz. 

Önceden yapılan alım satım sözleşmeleri, bir alıcı ile bir satıcı arasında belirli koşullar ile yapılan bir anlaşmayı ifade eder. Bu sözleşme içerisinde alıcının ve satıcının yerine getireceği kurallar ve işlemin hangi tarihte, nasıl, nerede ve ne kadar bedel ile yapılacağı gibi ayrıntılar yer alır. Bu tip tüm detayları bulunduran anlaşmalar gayrimenkul sektöründe ise emlak alım satım sözleşmesi şeklinde ifade edilmektedir. Sözleşmeler kişiler arasında bağımsız şekilde imzalanabileceği gibi emlak firmalarında, gayrimenkul sektörlerinde veya şahitler huzurunda noterde hazırlanabilir. 

Emlak Alım Satım Sözleşmesi Nedir?

Alıcı ve satıcı arasında imzalanmış bir anlaşma anlamına gelen alım satım sözleşmesi, emlak piyasasında da çok sık kullanılan bir satış anlaşması yöntemidir. Çünkü piyasada kullanılan emlak alım satım sözleşmesi satışa konu olan gayrimenkulün devir aşamasını bir sözleşme vasıtasıyla imza altına alarak, ilerleyen vadede gerçekleşecek bir hale getirmektir. 

Hazırlanacak emlak alım satım sözleşmesi içeriğinde satışı sağlanacak gayrimenkul açısından tüm fiziki özelliklerin, konum özelliklerinin ve tapu bilgilerinin yer alacağı bir sözleşme olacaktır. Ayrıca alıcı ile satıcı alım-satım işleminin nerede, nasıl yapılacağı, ne kadara yapılacağı, hangi tarihte yapılacağı, kimler huzurunda yapılacağı gibi birçok farklı kriteri bu sözleşme içerisinde belirtilerek, imza altına alabilir. Sözleşmenin hazırlanması sırasında şahitler bulunabileceği gibi sözleşme imzalandığı dönemde alınmış bir kaparo bulunup bulunmadığı da sözleşme altında kaydedilebilir.

Alım Satım Aracılık Sözleşmesi Nedir? 

Gayrimenkul alışverişleri için alıcı ile satıcı arasında önceden hazırlanan emlak alım satım sözleşmesi değişen bir yöntem ile bir kurum bünyesinde de hazırlanabilir. Bu durumda hazırlanan sözleşme alım satım aracılık sözleşmesi anlamına gelir. Aracılık sözleşmesi alıcı ile satıcının arasında gerçekleştirmiş olduğu karşılıklı sözlü anlaşmanın bir yazılı ortama aktarılması ve bu işleme aracılık eden kişi veya kuruluşun sözleşmeyi imza altına ortaklaşa bir şekilde alması ile sağlanır. Günümüzde bu tür sözleşmeler emlak firmaları ve gayrimenkul danışmanlık şirketlerinde hazırlanmaktadır. 

Daire Alım Satım Sözleşmesi 

Gayrimenkul olarak satışı gerçekleştirilecek gayrimenkul türü bir apartman dairesi olduğunda yapılacak alım satım sözleşmesi net olarak daire alım satım sözleşmesi anlamına gelir. Bu sözleşme içerisinde de aracılı veya aracısız olarak alıcı ile satıcı arasında apartman dairesi ile ilgili tüm kriterler belirlenerek sözleşme imza altına alınır. Apartman dairesinin konumu, adresi, tapu bilgileri, özellikleri, daire içerisinde bulunan demirbaşlar ve kiracı durumu gibi her ayrıntı bu sözleşmede ifade edilebilir. 

Alım Satım Sözleşmesi Ne İşe Yarar? 

Kanunlar çerçevesinde alım-satım sözleşmeleri imzalayan taraflar arasında bir yükümlülük oluşturur. Türk Borçlar Kanunu bağlamında da emlak alım satım sözleşmesi her iki taraf için bir borç yüklerken kanunda bu sözleşmeler düzenlenmiştir. Emlak sözleşmelerinde satıcı ve alıcı arasında mevzubahis gayrimenkulün kararlaştırılmış bir rakam karşılığında alıcıya devrinin yapılacağı üzerinde anlaşma sağlanır. 

İmzalanan emlak alım satım sözleşmesi bağlamında gayrimenkul sahibi yani satıcı temel olarak sahip olduğu gayrimenkulü alıcıya devretme yükümlülüğü altına girmektedir. Elbette bunun karşılığında da alıcı olacak kişi bu gayrimenkulü sözleşmede ifade edildiği şekilde belirlenen tarihte belirlenen bedel ile alma yükümlülüğüne sahip olacaktır.

Alım Satım Sözleşmesi Nasıl Yapılır? 

Sözleşmeler şifahen oluşturulabileceği gibi kağıt üstünde imzalanmış yani belgelenmiş bir halde hatta tamamen yasal geçerlilik oluşturacak şekilde değişen noktalarda hazırlanabilir. Örnek olarak bir gayrimenkul danışmanlığı şirketinde şirket aracılığı ile emlak alım satım sözleşmesi oluşturmak mümkündür. Ayrıca kişiler bu sözleşmeyi tapu dairesinde tapu memurları önünde resmi bir şekilde gerçekleştirmelidir. Alım satım sözleşmesi içeriğinde ise taraflar üç noktada önemli bilgileri bulundurmak zorundadır. 

  • Öncelikle alıcı ve satıcıya ait kimlik bilgileri ile kim olduklarını ifade eden bilgiler 
  • Mevzu bahis gayrimenkul ile ilgili tapu kaydından adresine kadar tüm açık bilgiler 
  • Gayrimenkul için ödeme bedelinin, ödeme şeklinin ve ödeme zamanının net bir şekilde yer alması

Bu üç önemli bilgi bugün internet üzerinde de birçok noktada bulabileceğiniz örnekler ile kullanılarak sözleşme metni hazırlanabilir. Sözleşme hazırlandıktan sonra bir emlakçı aracılığı ile de tamamlanarak, tapu dairesinde imza altına alınabilir. 

Emlakçıda Yapılan Sözleşme Geçerli Midir? 

Günümüzde tapu dairesinde hazırlanan emlak alım satım sözleşmesi 5 yıl boyunca geçerliliğini korur. Emlak şirketleri ve gayrimenkul danışmanlığı şirketlerinde sözleşme imzalanırken de bu sözleşmenin resmi geçerlilik kazanması için tapu memurları ile birlikte yapılması ayrıntısının da unutulmaması gerekir. Yani emlak aracılık sözleşmesi hazırlandıktan sonra bu sözleşme ile birlikte il tapu müdürlüğüne ulaşılarak, sözleşme resmi anlamda kayıt altına alınmalıdır. 

Alım Satım Sözleşmesinden Cayma Bedeli Nedir? 

Emlak alım satım sözleşmesi hazırlanırken, sözleşme dahilinde yükümlülüklerden cayma durumunda nasıl bir bedel ödeneceği önceden belirlenir. Temel olarak ise gayrimenkul sahibi veya alıcı satış işleminden vazgeçer ise 

  • İlk 3 aya kadar sözleşmedeki bedelin %2 oranını 
  • 3-6 ay arasında %4 oranını 
  • 6-12 ay arasında %6 oranını 
  • 12-24 ay arasında ise %8 oranını cayma bedeli olarak ödeyecektir. 

Satıcı işlemden vazgeçtiğinde eğer almış olduğu bir kaparo bulunuyorsa, cayma bildirimi kendine ulaştıktan sonra 180 gün içerisinde bu ödemeyi yapmalıdır. Kurallar taraflar arasında daha esnek ve detaylı bir hale getirilebileceği gibi bu gibi noktalarda profesyonel danışmanlık ilerleyen vadede sıkıntıları engellemek için büyük fayda sağlar. Premar Gayrimenkul Danışmanlığı olarak kurumumuzda da emlak alım satım sözleşmesi hazırlama noktasında sorunsuz bir ilerleyiş elde etmeniz her zaman mümkündür.