Ev satış sözleşmesi
noter huzurunda hazırlanan ve onaylanan bir sözleşme olarak alım-satım işlemlerini
resmi olarak gerçekleştirene kadar vaatler bağlamında taahhüt oluşturan bir
sözleşme türüdür. Bu tür sözleşmeler genel olarak gayrimenkul
satış sözleşmesi ve gayrimenkul satış vaadi sözleşmesi gibi isimler ile de
bilinmektedir. Sözleşme içeriğinde satışı gerçekleştirilecek gayrimenkul ile
ilgili detaylar, alıcı, satıcı, satış tarihi ve fiyatlandırma ile ilgili tüm
bilgiler bulunur.
Ev Satış Sözleşmesi Neye Yarar?
Gayrimenkul satın almak isteyen birçok kişi uzun bir süre
araştırma yaparken, yine bazen uzun yıllar boyunca birikim yaparak belirli bir
aşamaya ulaşır. Bazen birikiminiz bulunmadığında da banka kredisi çekme gibi
alternatifleri değerlendirerek ev
satın almayı tercih edebilirsiniz. Ancak gerçekleştireceğiniz bu alım
işleminin belirli bir süre sonrasında olmasını isteme hakkınız bulunmaktadır.
Benzer şekilde ev sahibi gayrimenkulü belirli bir süre sonrasında satmak
isteyebilir.
Normal koşullarda ev satış sözleşmesi herhangi bir
zorunluluk oluşturmamak ile birlikte gayrimenkulün kesin olarak alıcı tarafa
satılacağının garantisini de sağlamaz. Fakat sözleşme satıcı ile alıcı arasında
bu evin satışının gerçekleştirilmesi için bir teminat oluşturabilir. Sonrasında
noter huzurunda onaylanarak imzalandığında da bir resmiyet kazanırken,
ilerleyen bir tarihte satış planı yapılan ev için bir sözleşme taşır ve birçok
kriteri sözleşme maddeleri içerisinde bulundurur.
Ev Satış Sözleşmesi İçin Nelere Dikkat Edilmelidir?
Taraflar arasında sorunsuz ve vaatlerin daha güvenilir bir
şekilde gerçekleşebileceği bir alım-satım yapılabilmesi için ev satış
sözleşmesi verilen sözleri ve alınan kararları yazılı bir hale getirerek noter
huzurunda bir belge ile resmiyete dönüştürür. Satış sözleşmeleri bu nedenle
noter onayında gerçekleştirilirken, ıslak imza ile onaylanır ve sonrasında her
iki tarafın belirli haklara sahip olmasını sağlar. Çünkü ilerleyen dönemlerde
alışveriş sırasında yaşanabilecek pürüzlerin önceden ortadan kaldırılmasına
yardımcı olur.
Satış sözleşmeleri hazırlarken mutlak bir şekilde
sözleşmenin belirtilen sebeplerden dolayı noter aracılığı ile yapılması
gerekir. Hatta kırtasiyeler veya emlak şirketlerinde bulunan klasik ev satış sözleşmesi örneği kullanılarak
hazırlanan yazılı bir metnin notere götürülüp onaylatılması yeterli değildir.
Hazırlanan sözleşmenin maddeleri noter huzurunda yazılı olarak kayda
geçirilerek yine taraflar tarafından incelenmeli ve her iki taraf tarafından
imza altına alınarak sözleşme noterde onaylatılmalıdır.
Ev satış sözleşmesi hazırlanırken birçok farklı noktada
nihai kararlar vermeli ve bu kararlardan dönülmesi durumunda nasıl cezai
şartlar oluşacağı için de karara varılmalıdır. Örneğin, satış tarihinde
ödemenin nasıl yapılacağı ve hangi miktar ile yapılacağı, hatta hangi yöntem
ile yapılacağı ifade edilebilir. Gereken tarihte ödemenin yapılmaması ya da
taraflardan herhangi birinin tapu devri için tapu dairesine gelmemesi gibi
birçok koşulda uygulanacak yöntem önceden belirlenebilir.
Ev Satış Sözleşmesi Nasıl Hazırlanır?
Konut satış sözleşmesi noter onayında düzenlenen, hazırlanan
ve alıcı ile satıcı tarafından imza altına alınan bir resmi belge niteliği
taşır. Çünkü satış niteliği oluşturmasa da satıcı ile alıcı arasında bir vaat
üzerinden sözleşme yapılmasını sağlar. Bu nedenle sözleşme içerisinde birçok
farklı bilginin bulunması ve bu bilgiler ile eksiksiz bir şekilde
hazırlandıktan sonra sözleşmenin imza altına alınması gerekir.
Ev satış sözleşmesi hazırlanırken bulunması gereken maddeler
şunlardır:
- Alıcı ve satıcı taraflar ile ilgili adı, soyadı, adres ve
iletişim bilgileri
- Satışı gerçekleştirilecek taşınmazın bulunduğu il, ilçe,
metrekare ölçüleri, cinsi, sokağı, kapı numarası, pafta numarası, ada numarası,
parsel numarası, mahallesin, tapu kayıtlarının kimin üzerine olduğu
- Ödemenin peşin, kredili veya taksitli şekilde yapılabileceği
gibi hangi yöntemlerin tercih edildiği ve gecikme durumunda nasıl bir faiz
uygulaması yapılacağı
- Tapu devri noktasında ev üzerinde bir ipotek ya da haciz
gibi yasal kararların bulunup bulunmadığına dair kanıtların eklenmesi
- Satışa konu olan evin alıcı ve satıcı taraf haricinde üçüncü
kişilere satış işlemlerinin yapılmayacağı ya da yapılabileceği bilgisinin
eklenmesi
- Sözleşme maddelerine uyulmaması durumunda örneğin ödeme
yapılmaması gibi durumlarda tek taraflı fesih hakkı bulunduğu
- Tapu devir işlemleri sırasında çıkacak olan vergi ve tapu harcı gibi masrafların hangi taraf tarafından üstleneceğine dair bilgiler
- Sözleşme şartlarına uyulmaması durumunda hangi mahkemelerin yetkili olacağı ve hukuki durumlarda yapılacak tebligatlar için kullanılacak adresler
Ev Satış Sözleşmesi İptali Nasıl Yapılır?
Ev satış sözleşmesi dahilinde bulunan maddeler ve vaatlerin
yerine getirilmediği takdirde sözleşmenin feshedilmesi hakkı bulunmaktadır.
Sözleşme feshi ile birlikte mağdur olan taraf yaşadığı zarardan dolayı karşı
taraftan zararının tanzim edilmesini isteyebilir.
Normal koşullarda bu sözleşmeler yaklaşık 10 yıl geçerliliğe
sahiptir. Borçlar Kanunu çerçevesinde de 10 yıl sonrasında bu sözleşmeler zaman
aşımına uğramaktadır. Bu durumda sözleşme direkt bir şekilde iptal olurken,
taraflardan hiçbiri sözleşmeye bağlı olarak hak talep edememektedir.
Karşılıklı bir şekilde alınan kararlar veya taraflardan
birinin sözleşmeden caymak istemesi gibi durumlarda yine karşılıklı bir anlaşma
sağlanmalıdır. Bu durumda sözleşme noter onayında hazırlandığı için iptali
sağlanması açısından da noter başvurusu ile sözleşmede değişiklik yapılabilir
veya sözleşmenin iptali noter onayında gerçekleştirilebilir.