Ev Satış Sözleşmesi Nedir?

Ev Satış Sözleşmesi Nedir?



Ev satış sözleşmesi noter huzurunda hazırlanan ve onaylanan bir sözleşme olarak alım-satım işlemlerini resmi olarak gerçekleştirene kadar vaatler bağlamında taahhüt oluşturan bir sözleşme türüdür. Bu tür sözleşmeler genel olarak gayrimenkul satış sözleşmesi ve gayrimenkul satış vaadi sözleşmesi gibi isimler ile de bilinmektedir. Sözleşme içeriğinde satışı gerçekleştirilecek gayrimenkul ile ilgili detaylar, alıcı, satıcı, satış tarihi ve fiyatlandırma ile ilgili tüm bilgiler bulunur. 

Ev Satış Sözleşmesi Neye Yarar? 

Gayrimenkul satın almak isteyen birçok kişi uzun bir süre araştırma yaparken, yine bazen uzun yıllar boyunca birikim yaparak belirli bir aşamaya ulaşır. Bazen birikiminiz bulunmadığında da banka kredisi çekme gibi alternatifleri değerlendirerek ev satın almayı tercih edebilirsiniz. Ancak gerçekleştireceğiniz bu alım işleminin belirli bir süre sonrasında olmasını isteme hakkınız bulunmaktadır. Benzer şekilde ev sahibi gayrimenkulü belirli bir süre sonrasında satmak isteyebilir. 

Normal koşullarda ev satış sözleşmesi herhangi bir zorunluluk oluşturmamak ile birlikte gayrimenkulün kesin olarak alıcı tarafa satılacağının garantisini de sağlamaz. Fakat sözleşme satıcı ile alıcı arasında bu evin satışının gerçekleştirilmesi için bir teminat oluşturabilir. Sonrasında noter huzurunda onaylanarak imzalandığında da bir resmiyet kazanırken, ilerleyen bir tarihte satış planı yapılan ev için bir sözleşme taşır ve birçok kriteri sözleşme maddeleri içerisinde bulundurur. 

Ev Satış Sözleşmesi İçin Nelere Dikkat Edilmelidir? 

Taraflar arasında sorunsuz ve vaatlerin daha güvenilir bir şekilde gerçekleşebileceği bir alım-satım yapılabilmesi için ev satış sözleşmesi verilen sözleri ve alınan kararları yazılı bir hale getirerek noter huzurunda bir belge ile resmiyete dönüştürür. Satış sözleşmeleri bu nedenle noter onayında gerçekleştirilirken, ıslak imza ile onaylanır ve sonrasında her iki tarafın belirli haklara sahip olmasını sağlar. Çünkü ilerleyen dönemlerde alışveriş sırasında yaşanabilecek pürüzlerin önceden ortadan kaldırılmasına yardımcı olur.

Satış sözleşmeleri hazırlarken mutlak bir şekilde sözleşmenin belirtilen sebeplerden dolayı noter aracılığı ile yapılması gerekir. Hatta kırtasiyeler veya emlak şirketlerinde bulunan klasik ev satış sözleşmesi örneği kullanılarak hazırlanan yazılı bir metnin notere götürülüp onaylatılması yeterli değildir. Hazırlanan sözleşmenin maddeleri noter huzurunda yazılı olarak kayda geçirilerek yine taraflar tarafından incelenmeli ve her iki taraf tarafından imza altına alınarak sözleşme noterde onaylatılmalıdır. 

Ev satış sözleşmesi hazırlanırken birçok farklı noktada nihai kararlar vermeli ve bu kararlardan dönülmesi durumunda nasıl cezai şartlar oluşacağı için de karara varılmalıdır. Örneğin, satış tarihinde ödemenin nasıl yapılacağı ve hangi miktar ile yapılacağı, hatta hangi yöntem ile yapılacağı ifade edilebilir. Gereken tarihte ödemenin yapılmaması ya da taraflardan herhangi birinin tapu devri için tapu dairesine gelmemesi gibi birçok koşulda uygulanacak yöntem önceden belirlenebilir.

Ev Satış Sözleşmesi Nasıl Hazırlanır? 

Konut satış sözleşmesi noter onayında düzenlenen, hazırlanan ve alıcı ile satıcı tarafından imza altına alınan bir resmi belge niteliği taşır. Çünkü satış niteliği oluşturmasa da satıcı ile alıcı arasında bir vaat üzerinden sözleşme yapılmasını sağlar. Bu nedenle sözleşme içerisinde birçok farklı bilginin bulunması ve bu bilgiler ile eksiksiz bir şekilde hazırlandıktan sonra sözleşmenin imza altına alınması gerekir. 

Ev satış sözleşmesi hazırlanırken bulunması gereken maddeler şunlardır: 

  • Alıcı ve satıcı taraflar ile ilgili adı, soyadı, adres ve iletişim bilgileri 
  • Satışı gerçekleştirilecek taşınmazın bulunduğu il, ilçe, metrekare ölçüleri, cinsi, sokağı, kapı numarası, pafta numarası, ada numarası, parsel numarası, mahallesin, tapu kayıtlarının kimin üzerine olduğu
  • Ödemenin peşin, kredili veya taksitli şekilde yapılabileceği gibi hangi yöntemlerin tercih edildiği ve gecikme durumunda nasıl bir faiz uygulaması yapılacağı 
  • Tapu devri noktasında ev üzerinde bir ipotek ya da haciz gibi yasal kararların bulunup bulunmadığına dair kanıtların eklenmesi 
  • Satışa konu olan evin alıcı ve satıcı taraf haricinde üçüncü kişilere satış işlemlerinin yapılmayacağı ya da yapılabileceği bilgisinin eklenmesi 
  • Sözleşme maddelerine uyulmaması durumunda örneğin ödeme yapılmaması gibi durumlarda tek taraflı fesih hakkı bulunduğu 
  • Tapu devir işlemleri sırasında çıkacak olan vergi ve tapu harcı gibi masrafların hangi taraf tarafından üstleneceğine dair bilgiler
  • Sözleşme şartlarına uyulmaması durumunda hangi mahkemelerin yetkili olacağı ve hukuki durumlarda yapılacak tebligatlar için kullanılacak adresler 

Ev Satış Sözleşmesi İptali Nasıl Yapılır? 

Ev satış sözleşmesi dahilinde bulunan maddeler ve vaatlerin yerine getirilmediği takdirde sözleşmenin feshedilmesi hakkı bulunmaktadır. Sözleşme feshi ile birlikte mağdur olan taraf yaşadığı zarardan dolayı karşı taraftan zararının tanzim edilmesini isteyebilir. 

Normal koşullarda bu sözleşmeler yaklaşık 10 yıl geçerliliğe sahiptir. Borçlar Kanunu çerçevesinde de 10 yıl sonrasında bu sözleşmeler zaman aşımına uğramaktadır. Bu durumda sözleşme direkt bir şekilde iptal olurken, taraflardan hiçbiri sözleşmeye bağlı olarak hak talep edememektedir. 

Karşılıklı bir şekilde alınan kararlar veya taraflardan birinin sözleşmeden caymak istemesi gibi durumlarda yine karşılıklı bir anlaşma sağlanmalıdır. Bu durumda sözleşme noter onayında hazırlandığı için iptali sağlanması açısından da noter başvurusu ile sözleşmede değişiklik yapılabilir veya sözleşmenin iptali noter onayında gerçekleştirilebilir.