Gayrimenkul sektöründe başarıya ulaşmak için öncelikle
sağlam bir portföye sahip olmak gerekir. Ancak hem sektörde tecrübesi bulunmayan
hem de sektöre yeni giriş gerçekleştiren birçok kişi emlak portföyünün
anlamını, nasıl oluşturulacağını ve nasıl yönetileceğini bilmiyor olabilir. Bu
anlamda da öncelikle gayrimenkul portföy
kavramı için bir tanımlama yapmak sonrasında bu portföyün nasıl
oluşturulacağını ve yönetileceğini ayrı ayrı açıklamak gerekecektir.
Emlak Portföy Ne Demek?
Portföy, kavram olarak; gerçek veya tüzel şahısların yatırım
oluşturmak veya gelir elde etmek mantığı ile elinde bulundurduğu yatırım
araçlarının tamamını ifade eder. Yani portföy altın, mevduat, döviz veya tahvil
gibi farklı yatırım araçları ile bu yatırım araçlarının totaldeki değeri
şeklinde açıklanabilir. Bu genel kavram çerçevesinde gayrimenkul portföy ise mevzu bahis olan gayrimenkulleri ve bu
gayrimenkullere ait olan tüm bilgileri barındıran bilgi listesi olarak
açıklanabilir.
Emlak portföyü elinizde yer alan tüm taşınmazlar ile ilgili
bilgilerin bulunduğu bir nevi iş kataloğudur. Bu kataloğa sahip olmanız size
gelir getirebilecek yatırım aracı olan gayrimenkullerin takibini çok daha
dikkatli bir şekilde yapabilmenizi sağlar. Bununla birlikte de müşterinize ya
da müşterilerinize
çok daha iyi bir şekilde yatırım araçlarınızı sergilemenizi
sağlayacaktır.
Emlak Portföy Kim Tarafından Oluşturulur?
Bireysel veya kurumsal gayrimenkul danışmanlığı
işletmelerinde emlak portföy gayrimenkul portföy yöneticisi tarafından
oluşturulur. Emlak portföy yöneticisi potansiyel müşteriler açısından
hazırlanan portföy için bir düzen sağlar ve bununla birlikte farklı görevleri
üstlenir. Görevleri arasında piyasa analizi gerçekleştirmek, listeyi çok daha
geniş bir noktaya ulaştırmak ve olabildiğince fazla insana tanıtım
gerçekleştirmek bulunur.
Emlak portföyü yöneticisi, listesi içerisinde bulundurduğu
gayrimenkul yatırımlarını düzenli bir şekilde takip eder. Örneğin, bir
gayrimenkulün piyasadaki anlık değeri, bu değerde yaşanan bir yükseliş veya
düşüşü takip ederken, buna göre fiyatlandırma üzerinde çalışma yapar. Emlak
listesindeki her ürünün ilan süresi, ihtiyaçlar doğrultusundaki düzenlemeleri,
bilgileri, risk faktörleri ya da avantaj/dezavantajları sürekli bir şekilde
takip edilerek yönetici tarafından düzenlenir.
Emlak Portföy Nasıl Oluşturulur?
Başarılı bir emlakçı ve gayrimenkul danışmanı
olabilmek açısından mutlak bir şekilde geniş ve nitelikli bir portföy
oluşturmanız gerekir. Özellikle portföy yönetimi kişisel olduğunda çok daha
başarılı sonuçlar elde etmekten mümkündür. Bu açıdan da gayrimenkul portföy
yöneticisi tüm takip, liste oluşturma, değişim ve düzenleme işlemlerini
bireysel olarak yürütür. Bu sayede de emlak portföyü oluştururken
gayrimenkul-müşteri eşleştirmeleri, tecrübelere ve taleplere göre
gerçekleştirilir.
Emlak portföyü oluşturduğunuzda portföy içerisinde bulunan
gayrimenkullerin hangi müşteri için doğru seçenek olabileceğini yine en doğru
şekilde siz bilebilirsiniz. Aslında bu anlamda da hitap ettiğiniz müşteri
kitlesine bağlı bir şekilde portföy çalışmasını özel olarak oluşturmanız
gerekir. Yani bulunduğumuz bölge, kitle, bütçe aralığı ve ihtiyaçlar gibi
ayrıntıları göz önünde bulundurarak potansiyel bir müşteri kitlesi tespit
etmeniz ve sonrasında portföy listesi oluşturmanız en doğrusudur.
Emlak portföyü içerisinde oluşturulan listede yer alan her
emlak kendine ait en doğru sınıf içerisinde bulunmalıdır. Yani öncelikle
apartman daireleri, dükkanlar, mağazalar, ofisler, müstakil evler ve arsalar
gibi gayrimenkul türüne göre bir sınıflandırma yapılabilir. Sonrasında
bulundukları konuma göre, maddi aralıklarına göre, ayırt edici fiziksel
özelliklerine göre veya gayrimenkulün yaşı gibi bilgilere göre farklı
sınıflandırmalar gerçekleştirilebilir.
Emlak portföy sizin için iş alanını oluşturan tüm
gayrimenkuller sayesinde hazırlanan gayrimenkul listesini ifade eder.
Gayrimenkul danışmanı olarak ve emlakçı olarak hizmet verirken de bu portföyün
doğru şekilde oluşturulması ve yönetilmesi çok büyük bir öneme sahiptir.
Portföy çeşitliliği ve çeşitliliğin oluşturduğu alternatiflerin düşürdüğü risk
faktörleri ile daha yüksek bir başarının ortaya çıkmasını sağlar.
Emlak Portföy Oluştururken Yapılması Gerekenler
Etkili bir emlak portföy oluştururken temelinde iyi bir
pazar araştırması yapmak ve sonrasında ideal bir müşteri profili tespit etmek
ile geniş bir çevreye sahip olmak gerekir. Pazar araştırmasında bölgenin
talebi, fiyat analizleri, teknoloji desteği, rakip analizleri, müşterilerin
istekleri gibi tüm ayrıntılar göz önünde bulundurulur.
Müşteri profilini tespit etmek açısından da demografik
bilgiler, psikografik değerlendirmeler, davranışlar, ihtiyaçlar ve iletişim
yolları göz önüne alınır. Daha geniş bir çevreye sahip olmak açısından da
etkinliklere katılmak ve kendinizi geliştirmek gerekir. Tüm bunlar ile birlikte
daha iyi bir pazarlama stratejisi, müşteri ilişkileri yönetimi, kalite
yönetimi, sabır ve geri bildirimler önem arz eder.
Temel olarak da emlak
portföyü oluştururken yapılması gerekenler şunlardır:
* Geniş bir çevre oluşturabilmek
için çok fazla insanın yer aldığı bir telefon rehberi, bir iletişim listesi ve
her zaman görüşmeyi sürdürdüğünüz insanlar bulunmalıdır.
* Yer aldığınız bölgeyi çok iyi
bir şekilde tanımanız ve sıklıkla ilan portal sayfalarını takip etmeniz
önemlidir.
* Sosyal medyayı aktif bir
şekilde kullanarak, bir web sayfasına sahip olmanız ve WhatsApp gibi
uygulamalardan herkese kolaylıkla ulaşabilmeniz gerekir.
* Genel çevrenizde esnaf ve
rakipleriniz ile ya da meslektaşlarınız ile küçük sohbetler ve ziyaretler
gerçekleştirerek her zaman bilgi almanız ve avantaj sağlamanız gerekir.
* Müşteriler ile hizmet sonrası
da iletişimi koparmadan memnuniyet ve referans ilişkisini sürdürmek büyük fayda
sağlar.
* Reklam ve pazarlamayı güçlü bir
şekilde kullanmak, piyasada yerinizi korumanıza yardımcı olur.
* Her bölgede yılın belirli
zamanlarında gayrimenkul sektörü hareketlenirken, bu tarihleri iyi bilmek
gerekir.
* Emlak araştırması ile birlikte
emlak araçları üzerinde de kapsamlı bilgilere ulaşarak, elinizdeki portföy
hakkında çok geniş bir bilgiye sahip olmanız önemlidir.
* Gayrimenkuller ile ilgili karşılaşılabilecek bütün ihtiyaçlar açısından yapı bakım-onarım, malzeme satışı ve müteahhitler gibi farklı sektör kişileri ile de her zaman bir bağınız bulunmalıdır.