Emlak Vergisi Nedir? Ne Zaman Ödenir?

Emlak Vergisi Nedir? Ne Zaman Ödenir?



Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde herhangi bir gayrimenkule sahip olduğunuzda, devlet tarafından sizden yıllık olarak belirli bir vergi tutarı talep edilir. Bu tutar 1319 sayılı kanun ile belirlenmiş olmak ile birlikte talep edilen vergi türü ise emlak vergisi şeklinde adlandırılır.

Her taşınmaz sahibi yılın belirli bir döneminde sahip olduğu gayrimenkulün bağlı bulunduğu yerel yönetime yani belediyeye belirtilen vade aralıklarında bu vergiyi ödemeye mükelleftir. 

Emlak Vergisi Nedir?

Emlak vergisi, bir gayrimenkul sahibi olan vatandaşın ya da tüzel kişiliklerin mülkiyetinde bulundurduğu bu gayrimenkul için Türkiye Cumhuriyeti sınırları dahilinde 1319 sayılı kanun gereği ödediği vergi türüdür. Bu vergi temel olarak sahip olduğunuz bina, konut, iş yeri ve arsa gibi taşınmazlar üzerinden talep edilir. Devlet tarafından verginin belirlenmesi, tahsil edilmesi ve kullanımı yerel yönetimlere sunulmuştur. Yani emlak vergisi örnek olarak İstanbul’un Bakırköy ilçesinde yaşıyorsanız ve bu ilçede bir konuta sahipseniz Bakırköy Belediyesi tarafından hesaplanır ve sizden tahsil edilir. 

Vergi bedeli gayrimenkulün bulunduğu yerel yönetim tarafından tahsil edilirken, özellikle yine yerel yönetim tarafından vatandaşa sunulan temizlik, kent içi ulaşım, kanalizasyon veya su şebekesi gibi hizmetlerde kullanılmak için harcanır. Ayrıca konut, işletme, arazi, arsa veya bina gibi sahip olduğunuz gayrimenkulün türüne ve gayrimenkulün bulunduğu belediyenin normal bir ilçe veya büyükşehir olması gibi koşullara göre vergi matrahı değişim gösterir. 

Emlak Vergisi Ne Zaman Ödenir?

Belediyeler tarafından farklı bir hesaplama yöntemi ile değişen matrahlarda vergi talebi bulunsa dahi Türkiye genelinde emlak vergisinin ödenmesi için 2 farklı dönem belirlenmiştir. İlk dönem yılın ilk yarısı içerisinde tamamlanırken, 2. dönem ise yılın ikinci yarısı içerisinde tamamlanır. Yani emlak vergisi ödemesi gerçekleştirilecek ise ilk taksit ödemesi genel olarak Mart ayının ilk gününden başlarken Mayıs ayının son gününe kadar vade sağlar. İkinci taksitte ise Kasım ayının son gününe kadar ödeme yapılması imkanını sağlar. 

Yasal durumda vergi ödemesinin 2 taksit şeklinde gerçekleştirilmesi için bahsedilen vadelerde herhangi bir cezai durum veya faizle karşılaşılmadan taksitler ile vergi ödemesini yapılması mümkündür. Ancak mükellefler ödemeyi peşin ödeme şeklinde gerçekleştirme şansına da sahip olurken, her yıl hesaplaması sağlanan vergi Mart ayından itibaren sisteme yansıdığında iki taksit birden peşin olarak ödenebilir.

Emlak Vergisi Ödenmezse Ne Olur?

Ödemeler sağlanan vade içerisinde gerçekleştirilmediğinde gecikme süresine bağlı olarak yasal faiz ile talep ortaya çıkar. Hatta yerel yönetimlerin vergi borçlarını ödemeyen kişilere belirli bir süre sonrasında yasal yoldan ihtar göndermesi hakkı bulunmaktadır. Buna rağmen de borcun gerek taksitler gerek peşin halde ödenmemesi durumunda mükellefler haciz işlemi ile dahi karşılaşabilir. 

Talep edilen 2 taksitin zamanında ödenmemesi durumunda vadenin dolması ile birlikte her ay vergi tutarı üzerinde bir gecikme zammı uygulaması gerçekleştirilir. Bu durumda saf olarak belirlenmiş vergi tutarının her geçen süre zarfı ile birlikte artması durumu ile karşılaşılır. Üstelik her yıl belirli bir gecikme faizi tutarı belirlenirken, 2025 yılı dahilinde de bu rakam %3,5 olarak belirlenmiştir. 

Eğer mükellef gecikme zamları ile karşılaşmasına rağmen ödeme gerçekleştirmez ise uzun bir süre ödenmeyen borçlar resmi takibe takılır ve öncelikle tebligat yapılır. Mükellef tebligatı teslim aldıktan sonra halen ödeme gerçekleştirmiyor veya vergi ödeyemeyecek durumda olduğunu yani muafiyet hakkı bulunduğunu belirtmiyorsa, verginin tahsili için belediyeler e-haciz yöntemine gidebilir. Bu sayede emlak vergisi tahsilatı için kişinin sahip olduğu banka hesaplarına ve bireysel varlıklarına haciz uygulanabilir. 

Ödemenin haciz yolu ile veya cebren tahsil edilmesi dışında vergi borçları ödenmediği için bireyin vergi sicilinde kötü bir sonuç ile karşılaşır. Mükellefin vergi siciline işlenen bu kötü durum nedeni ile özellikle taşınmazlar ile ilgili yapılan işlemlerde sorgulama sonuçlarında borçlu bir görüntü ortaya çıkar. Genellikle borcu bulunan gayrimenkullerde satış sırasında sorun ile karşılaşılırken, tapu daireleri satış işleminin yapılması için de bu borcun ödenmesi talebini gerçekleştirir.

Emlak Vergisi Nasıl Hesaplanır? 

Yerel yönetimler tarafından gerçekleştirilen vergi hesaplama işlemlerinde öncelikli olarak taşınmazın bulunduğu ilçenin ya da ilin büyüklüğü göz önünde tutulur. Örnek olarak büyükşehir vasfına sahip olmayan bir Anadolu kentinde küçük bir ilçe veya merkez ilçede dahi vergi belirlemelerinde farklılık bulunabilir. Özellikle de yüksek vergi matrahları ile karşılaşılması durumunda şehrin büyük olması veya büyükşehir statüsünde bulunması göz önünde tutulabilir. 

Yasal olarak hesaplama gayrimenkulün rayiç bedeli üzerinden gerçekleştirilir. Bilindiği üzere her yerel yönetim sınırlarında bulunan ve vergi tahsil ettiği taşınmazlar için tapu işlemlerinde de kullanılmak üzere bir rayiç bedeli belirler. Emlak vergisi hesaplanırken esas oran olarak göz önünde tutulur ve her yıl belediye kendi içerisinde m2 birim fiyatları belirler. Tespit edilen birim fiyatlar gayrimenkulün boyutu ile karşılaştırılınca talep edilecek vergi tutarı net bir şekilde tespit edilir. Yine hesaplama yapılan gayrimenkulün türünün konut, dükkan, arazi, arsa veya bir ticarethane binası olması gibi durumlara göre hesaplamada ve birim fiyatlarda değişiklik ortaya çıkar. 

Örnek bir hesaplama yapılması gerekirse bulunduğunuz ilde aynı yerel yönetim sınırlarında bir taşınmaz sahibi iseniz ödeyeceğiniz vergi 1000 ₺ ise eğer bir büyükşehir belediye sınırlarında yer alıyorsanız, bazen iki katı gibi yani 2.000 TL gibi bir vergi ödeyebilirsiniz. Örneğin; 140 m2 gibi bir konuta sahipseniz, belediye birim m2 başına 750 ₺ gibi bir rayiç bedel belirlemiş ise bu durumda  hesaplamada 105.000 ₺ gibi bir rakam ortaya çıkacaktır. Bu tutarın binde 1 oranı hesaplandığında ise 105 ₺ gibi bir sonuç elde edilebilir. 

Sahip olduğunuz gayrimenkul için aynı şekilde emlak vergisi hesaplaması yapılırken eğer bu gayrimenkul bir büyükşehir sınırında ya da bulunduğu ilçe bir büyük şehre bağlı ise vergi talebi binde 2 şeklinde de sağlanabilir. Yine taşınmazın bir arazi olması durumunda binde 1 ve bir ticarethane olması durumunda binde 2 ya da imarlı bir arsa olması durumunda da binde 3 gibi bir oran ortaya çıkabilir. Hatta bu oranlar büyük şehirlerde iki katı gibi sonuçlar gösterebilmektedir. 

Emlak Vergisi Nasıl Ödenir? 

Günümüzde her alanda dijital yöntemlerin kullanılması ve devlet tarafından özellikle e-devlet sisteminin vatandaşın kullanımına sunulması ile birlikte emlak vergisi için ödemeler çok daha pratik bir hale gelmiştir. Üstelik farklı ödeme yöntemleri bulunurken her mükellef kendisi için en uygun olan yöntemi seçerek ödeme yapabilmektedir. Günümüzde kullanılabilecek yöntemler ile emlak vergisi için tahsilat aşağıdaki şekillerde yapılabilmektedir. 

  • Öncelikli olarak günümüzde bağlı bulunduğunuz belediye tarafından vergi talebi gerçekleştiriliyorsa, bu verginin tahsil edilmesi için belediye vezneleri tarafından hizmet verilir. Bağlı bulunulan belediye bünyesinde yer alan mali hizmetler veznesine uğrayarak, sadece kimlik numaranız ve tapu bilgileriniz sayesinde ister nakit ister kart ile ödeme yapabilmeniz mümkündür. 
  • Günümüzde neredeyse bütün ilçeler internet üzerinden de vatandaşlara kolay bir sistem sunduğu için bilhassa e-devlet sisteminden ilçe belediyelerinin sayfasında sorgulama yapabilir ve ödeme ekranını kullanarak tahsilatı tamamlayabilirsiniz. 
  • Yine belediyelerin kendi web sayfalarında yer alan ödeme sistemleri ve sicil numarası ile kayıt gerçekleştirdiğiniz e-belediye sayfalarında da vergi sorgulama ve ödeme işlemleri yine vatandaşlık numarası ile yapılabilmektedir. 
  • Son olarak günümüzde birçok kentte ilçe veya il belediyeleri bankalar ya da PTT gibi kurumlar ile anlaşma yapmaktadır. Özellikle bankaların sunduğu mobil uygulamalar üzerinde dahi bugün vatandaşlık numarası ve taşınmaz bilgileri ile tahsilat yapılabilmektedir. 

Emlak Vergisi Borç Sorgulama İşlemi Nasıl Yapılır? 

Belediyeler mükellefine hizmet verebilmek açısından kendi bünyelerinde bulunan birimler sayesinde danışmanlık desteği de sağlarken, bizzat taşınmazın bulunduğu yerel yönetime başvuru gerçekleştirerek emlak vergisi için sorgulama yapmanız mümkündür. Ayrıca ödeme yöntemlerini kullanmak için seçtiğiniz e-devlet sayfası, belediye web sayfası veya mobil bankacılık sayfaları gibi noktalarda da yine T.C. kimlik numarası ve tapu bilgileri gibi bilgiler sayesinde vergi sorgulama işlemi yapılması mümkün olmaktadır. 

Emlak Vergisi Muafiyeti Koşulları Nelerdir? 

1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu çerçevesinde öncelikli olarak ifade edildiği üzere vergi, gayrimenkul sahibi olan kişiler tarafından veya kurumlar tarafından ödenmek zorundadır. Fakat yasa yine ayrı bir madde bağlamında da bazı kişileri bu vergiyi ödemekten muaf tutmaktadır. Bu anlamda muaf tutulan kişiler ise aşağıdaki liste üzerinde sıralanabilir. 

  • Öncelikli olarak herhangi bir sosyal güvenceye sahip olmayan, örnek olarak sadece eşinin vefatı sonrasında ölüm aylığı ile geçinen ve 1 adetten fazla evi bulunmayan ev hanımları vergi ödemesi yapmamaktadır. 
  • Eğer birey %40 veya daha üzerinde bir engelliliğe sahip ve bu engelliliği rapor ile kanıtlamış ise ve yine hiçbir geliri bulunmayıp sadece engelli maaşı ile geçiniyor ve tek konuta sahipse emlak vergisi talep edilmez. 
  • Birey emekli maaşıyla geçinen ve tek bir konutu olan kişi ise yine vergiden muaf olurken, sadece 200 metrekareyi geçmeyecek tek bir konutu bulunuyorsa da vergi belirlemesi dışında tutulur. 
  • Eğer birey tek bir konuta sahip olarak 60 yaş üzerindeyse ve herhangi bir geliri bulunmuyorsa vergiden muaftır. 
  • Son olarak ülkemiz sınırlarında şehit yakınları ve gaziler için vergi muafiyeti yer alırken, aynı zamanda bu sebep ile vazife malullüğü aylığı ödemesi yapılanlar ve yine tek bir konuta sahip olan şehit ailelerinin vergi muafiyeti bulunmaktadır. 

Liste içerisinde sayılan ve muafiyet hakkı bulunan bireyler yerel yönetimlere başvuru gerçekleştirerek vergi muafiyetlerini talep edebilirler. Yerel yönetim gerekli inceleme yaptığında şartlar oluşuyorsa, bulunan vergi borçlarını sildiği gibi artık vergi talebinde bulunmayacaktır.

Emlak Vergisi Beyanı Nasıl Yapılır?

Günümüzde tapu dairesi üzerinde herhangi bir gayrimenkulün adınıza tescil edilmesi ile birlikte otomatik bir şekilde tapu dairesinin bildirim yapması ile beyanname gerçekleştirilmesi gibi bir durum yer almaktadır. Ancak bazen sistemdeki yanlışlıklar veya beyanın daire tarafından belediyeye geç bildirilmesi gibi noktalarda emlak vergisi belediye tarafından halen eski gayrimenkul sahibi üzerinden yapılabilmektedir. Eğer tapu devrini gerçekleştirirseniz, bir ev ya da arsa satın aldığınızda vergi hesaplaması ve ödemesi için yerel yönetime emlak beyanı sağlayabilirsiniz. 

Günümüz teknolojisi ile birlikte emlak beyanı e-devlet sayfası üzerinden dijital ortamda kolaylıkla da sağlanabilmektedir. Tapu bilgileri sorguladığınız sayfa üzerinden tapu ile ilgili tüm bilgileri almanız sonrasında e-devlet bağlamında “Tapu Taşınmaz Beyan” sayfasını kullanarak bu sayfada sizden istenilen tüm bilgileri girmeniz ile birlikte emlak beyannamesi doldurma işlemi gerçekleştirebilirsiniz. 

Eğer emlak beyanı sürecini fiziki olarak yerel yönetime başvurma yöntemi ile yapmak istiyorsanız da yerel yönetim sizden bazı belgeler talep edilebilir. Öncelikle gayrimenkulü üstüne devralan kişinin veya kurumun belgeleri anlamında nüfus cüzdanı ya da imza sirküsü ile yetki belgesi talep edilir. Sonrasında binanın ruhsatı ve iskan izin belgelerinin birer nüshası hazırlanırken, emlak bildirim formu doldurularak tüm bu belgeler belediyeye teslim edilir ve beyanname işlemi tamamlanır. Bu işlemin yapılmasında daha kolay bir süreç açısından Premar Gayrimenkul Danışmanlığı hizmetlerimize de danışılabilir.

Sıkça Sorulan Sorular? 

1 yıllık emlak vergisi ne kadardır? 

Konutlar için binde 1, arazilerde binde 1 ve arsalarda binde 3 gibi bir vergi talebi bulunmaktadır. 

Emlak vergisi ne zaman ödenir?

Vergi her yıl 2 taksit halinde ilk taksiti Mart başından Mayıs sonuna kadar ve ikinci taksiti Kasım ayı sonuna kadar tahsil edilir. 

Bir evi bulunan kişi vergi öder mi? 

Mükellefin 1 adet konutu bulunsa dahi belirli koşullar yer alıyorsa yani örnek olarak yüksek bir geliri varsa emlak vergisi ödemesi gerekebilir. 

Emlak vergisi kim tarafından tahsil edilir? 

Vergi taşınmazın sınırlarında bulunduğu yerel yönetim yani belediye tarafından hesaplanır ve tahsil edilir.