İskan Belgesi Nedir? Nereden Alınır?

İskan Belgesi Nedir? Nereden Alınır?



İmara açılmış arazilerde yapı inşaatları gerçekleştirilmeden önce bir proje hazırlığı yapılır ve sonrasında yerel yönetimlerden inşaat izni alınır. İnşaatın tamamlanması ile birlikte de bu yapının kullanılabilir hale gelmesi için yine yerel yönetimden iskan belgesi talep edilir. Bu belge yapının kullanılabilir olduğunu ve yasal anlamda uygunluk oluşturduğunu ispat etmek ve yapıda kullanıcı olacak kişilere haklar tanımak için hazırlanır. 

İskan Belgesi Nedir? 

Halk dilinde direkt olarak iskan kelimesi ile birlikte bilinen bu belge, farklı bir şekilde oturma izin belgesi olarak da adlandırılır. Hatta yapı kullanma izin belgesi şeklinde de bilinen bu belge, tamamlanmış bir yapının belirli kısımlarını veya tümünün kullanıma hazır hale geldiğini göstermektedir. Yani iskan belgesi için tamamlanmış bir yapı inşaatı ile birlikte ortaya çıkan yapının mimari proje ile uyum sağladığını ve sıkıntısız bir şekilde kullanılabileceğini gösteren belgedir, denilebilir.

Birçok inşaat projesi, proje aşamasındayken veya inşaat uygulama aşamasındayken bağımsız bölümlerin illerde kullanılabilecek şekilde satışları yapılabilir. Bu durumda henüz tamamlanmamış projede yapılan satışlarda hissedarlar kat irtifakı ile bu alımlarını belgelendirirler. Eğer proje inşaat aşaması bitirilerek tamamlanır ve yerel yönetim üzerinden iskan belgesi alımı gerçekleştirilirse, artık tapuda kat mülkiyeti başvurusu ile hissesini satın almış olduğunuz bölümün tapusunu alma imkanı elde edilir. 

Yapı kullanma izin belgesi sayesinde bir binada ikamet etmek istediğinizde, yasal olarak sorun ile karşılaşmamanızı sağlar. Günümüzde yasalar gereği inşaatı tamamlanmış bir yapıda internet bağlantısı, telefon bağlantısı, su şebekesi bağlantısı, elektrik bağlantısı ve doğalgaz bağlantısı gibi birçok farklı işlemin gerçekleştirilmesi için iskan işlemlerinin de tamamlanmış olması gerekir. Çünkü yine yasal olarak iskan almamış bir binada yerleşik olmanız suç oluştururken, bazı cezai yaptırımlar ile karşılaşma ihtimali bulunmaktadır. 

İskân belgesi bir diğer noktada ise yapılarda güvenlik açısından çok büyük bir önem ortaya koyar. Çünkü örnek olarak yapının bir yangın sigortası ile korunma elde etmesi veya DASK işlemlerinin yapılması açısından bu belge talep edilir. İzin belgesi bulunmayan bir yapıda doğal bir afet ile karşılaşıldığında geri dönüş olmayacak şekilde can ve mal güvenliği riskleri ile karşılaşılabilir. 

İskân Belgesi Nereden Alınır? 

Bir yapının inşaat işlemleri tamamlandıktan sonra iskan belgesi başvurusu gerçekleştirilmesi için öncelikle aşağıda sayılacak evrakların hazırlanması gerekecektir. 

  • Yapı denetim kuruluşu tarafından verilen rapor 
  • Yapının inşaat ruhsatı 
  • Başvuru gerçekleştirilecek bölümün tapusu 
  • Yapı için daha önceden imzalanan doğalgaz, su ve elektrik gibi abonelik sözleşmelerinden herhangi biri 

Evraklar hazırlandıktan sonra iskan için belediyelere başvuru gerçekleştirilir. Belediyeler evrakları kontrol ettikten sonra bünyelerinde bulunan imar ve iskan komisyonu sayesinde başvuruları incelerken bazı kriterleri göz önünde bulundurur. Yapılan incelemede inşaatı tamamlanan binanın daha önceden sunulan mimari proje ile uyum sağlayıp sağlamadığı kontrol edilir. Eğer proje tamamen uyumlu bir şekilde tamamlanmış ise artık iskan belgesi almaya hak kazanmıştır. 

Günümüzde yapı oturma izin belgesi başvuruları, benzer evraklar ile ve benzer bir başvuru süreci ile neredeyse bütün yerel yönetimlerde yapılabilmektedir. Ancak bazı kentlerde belediyeler küçük evrak farklılıkları talebi gerçekleştirebildiği gibi süreç daha kısa veya daha uzun olabilmekte ve bazen başvurular web ortamında da yapılabilmektedir. 

Belge başvuruları yapının projeye uygun bir şekilde inşaat işlemlerinin tamamlanması sonrasında bina sahibi ya da yetki verdiği bir temsilci tarafından gerçekleştirilebilir. Genellikle yerel yönetimler tüm inceleme süreleri ile birlikte belge teslimini ortalama 1 ay gibi bir sürede tamamlayabilmektedir. Yine bulunduğumuz bölgenin yerel yönetimi tarafından belirlenmiş bir tarife üzerinden iskan belgesi için ücret talebi de yer alabilmektedir. 

İskân Belgesi Olmazsa Ne Olur? 

Bir projeye dahil olarak, projede tamamlandıktan sonra ortaya çıkacak bağımsız bölümlerden birinin sahibi olmak istediğinizde; projeyi yürüten inşaat firması veya müteahhit ile anlaşma gerçekleştirebilir ve bir kat irtifakı sözleşmesi sağlayabilirsiniz. Sözleşmeye bağlı olarak müteahhit ya da yapı üstlenici firma belirttiği taahhütleri yerine getirmek zorundadır ve proje tamamlandığında birebir uyumlu bir sonuç ortaya koymalıdır. Çünkü hemen sonrasında yerel yönetime başvuru yapılarak iskan belgesi alınabilir ve ardından kat mülkiyet tapusu alma imkanı ortaya çıkar. 

Yapı projelerinde oturma izin belgesi alınırken, tüm apartman için işlem gerçekleştirilebilir. Bu durumda her kat maliki ödenecek masrafın belirli bir kısmını üstlenirken, bazen tamamlanmış ve uzun bir süre geçmiş binalarda iskan ile sorunlar işlemin sonradan yapılmasından da kaynaklanabilir. Bu gibi bir durumda hak sahipleri ayrı ayrı başvuru gerçekleştirirken, her seferinde daha yüksek bir masraf ve yeni bir süreç ile karşılaşılır.

Özellikle konutlarda iskan belgesi yerleşim, satış ve kiralama gibi işlemleri gerçekleştirmek için çok büyük bir gerekliliktir. Örnek olarak bir konutun banka kredisi vasıtasıyla satın alınması isteniyorsa, kat irtifakı banka tarafından kabul edilmeyip; mutlak bir şekilde iskan işlemlerinin tamamlanması koşulu ortaya koyulabilir. Hatta projeye uygun bir şekilde inşaat tamamlanmış olsa dahi öncelikle iskan alınması mecburiyeti koşulabilmektedir. 

Eğer bir yapı inşaatı tamamlandıktan sonra iskan işlemlerine başvurularak belge almamış ise tapu kayıtlarında bulunmayacak ve resmi olarak halen bir inşaat projesi olarak görülecektir. Bu gibi durumlarda bazen yerel yönetim su aboneliği vermekten kaçınırken, bazen de yapıya elektrik bağlantısı verilse dahi halen inşaat elektriği kullanılacak ve çok yüksek masraflar ile karşılaşılacaktır. Hatta yapı altında bulunan mağaza ve dükkan gibi bağımsız bölümlerde kiracı bulunması ya da işletmelerin yerleşmeyi tercih etmemesi sorunları görülebilir. 

Günümüzde yerel yönetimlere bağlı imar müdürlüklerinde yapı kullanım izni birimleri bulunurken, her kentte iskan belgesi için pratik bir başvuru yapılabilir ve geçerli sürede belge temin edilerek güvenilir bir oturum ya da yapı kullanımı elde edilebilir. Süreç profesyonel bir danışmanlık sayesinde çok daha kolay bir hale gelirken, Premar Gayrimenkul Danışmanlığı olarak sunduğumuz hizmetler ile başvuru gerçekleştirilerek, daha fesih ve düzgün bir şekilde tamamlanabilmektedir.