Taşınmazların alım-satım işlemlerinin gerçekleştirilmesi
sırasında aracılık faaliyetini sağlayan birim veya bireylere ülkemiz
gayrimenkul piyasasında en bilinen tabir ile emlakçı mesleği adı verilmektedir.
Emlak danışmanı veya gayrimenkul danışmanı gibi isimler ile de anılan bu
meslekte iş hayatı boyunca karşılaşılabilecek emlakçılığın zorlukları ise bu mesleğe ilgi duyan kişilerin
araştırmaları arasında her zaman yer almaktadır.
Emlak sektörünün anahtarı konumunda yer alan emlakçılar, iş
hayatları boyunca bazı problemler ile karşılaşabilir ve bu problemleri elbette
profesyonel şekilde çözme taraftarı olmalıdırlar. Öncelikle de mesleğin tanımı,
verdiği hizmetler ve sonrasında karşılaşılabilecek emlakçılığın zorlukları
konusuna değinilerek bu konuda kapsamlı bir bilgi verilebilir. Emlakçılık veya
emlak danışmanlığı mesleği; Taşınmaz Ticaret Hakkında Yönetmelikte Değişiklik
Yapılmasına Dair Yönetmelik çerçevesinde tanımlanmış bir meslek türüdür.
Yönetmelik çerçevesinde ifade edilen tanımda ise emlakçı; bir kurum veya
işletme içerisinde iş sözleşmesi bağlamında mesleğini yürüten ve mesleği
sırasında satış ile pazarlama gerçekleştiren personel veya işletme sahibi
şeklinde belirtilmektedir.
Emlakçılıkta
süreç içerisinde gayrimenkulü tanımak, gayrimenkulü pazarlamak, iletişim
kurmak, tüm teknolojilerden ve günümüz imkanlarından yararlanmak ve piyasaya
hakim olmak gibi birçok gereklilik ön plana çıkmaktadır. İşte süreç
içerisindeki bu noktaların her biri ayrı bir zorluk ile karşılaşılma ihtimalini
de ön plana çıkardığı için emlakçılığın zorlukları gibi bir kavram üzerinde
durmak gerekebilmektedir.
Mesleki Açıdan Emlakçılığın Zorlukları
Mesleğin zorlukları ve karşılaşılan problemler öncelikle
mesleki açıdan yani emlakçı gözünden ele alınabilir. Bir emlakçının gözünde
emlakçılığın zorlukları ise belirli maddeler ile bir liste olarak da daha net
bir şekilde incelenebilir.
- Emlakçılık mesleğini
sürdürürken gün boyunca özellikle motivasyonu kaybetmemek ve başarıya
ulaşmak için gayet sabırlı olmak gerekir. Çünkü karşılaştığınız her
müşteri tipi farklı bir yapıya sahip olarak bazen sinirli, bazen kolay
kolay beğenmeyen, bazen ne aradığını bilmeyen, bazen bütçesi olmasa da
sadece fikir almaya çalışan veya anlaşılması gerçekten çok zor insanlar
olabilir.
- Emlakçı piyasada
genellikle rekabet zorluğu ile karşılaşır. Örneğin, bulunduğunuz semtte
3+1 ev satın
almak isteyen bir gayrimenkul alıcısı sizin gibi onlarca farklı
emlakçı ve gayrimenkul danışmanı ile görüşebilir ve her meslektaşınız
farklı bir pazarlama planı, iletişim yöntemi ve politika ile hareket
edebilir. Bu rekabet ortamında müşteriyi kendinize çekmek ve kendinize has
bir çalışma tarzı belirlemek zorunda kalabilirsiniz.
- Emlakçılıkta en zorlu
noktalardan birisi doğru iletişimi kurabilmektir. Siz her ne kadar
iletişime önem vererek diksiyon eğitimleri almış olsanız ve gereğinde
yabancı dil kullanmayı dahi bilseniz de özellikle yerelde karşınızdaki
insan iyi bir iletişim için bazen şive veya halk ağzı talep dahi edebilir.
Müşteri ile kurumlar ile rakipler, işletmeci veya alıcı/satıcı gibi her
kaynak ile iletişim kururken farklı zorluklar yaşayabileceğiniz gibi
prosedür anlamında da iletişimde zorluklar ile karşılaşılabilir.
- Günümüzde emlakçılığın
zorlukları arasında özellikle teknolojinin aktif kullanılması mecburiyeti
bulunmaktadır. Özellikle gayrimenkul piyasasını hareketlendiren
platformlardan mutlaka faydalanmak, sosyal medyayı iyi bir şekilde
kullanarak yararlanmak ve insanlar ile teknoloji sayesinde telefon ve
internet iletişimi kurmayı doğru bir şekilde becerebilmek önemlidir.
- Fiyatlandırmadaki
zorluklar ise günümüzün piyasasının aşırı derecede hareketli olması ve
ekonominin her an herhangi bir nokta ile büyük bir değişim yaşayabilmesi
nedeni ile ortaya çıkmaktadır. Herhangi bir kentte beklenmedik bir şekilde
yaşanan bir deprem veya kentin turistik anlamda kazandığı yeni bir değer,
insanların kente ve hatta bulunduğunuz semte göç etme ya da kentten
ayrılmayı seçmesi gibi birçok faktör gayrimenkul piyasasına hareket
kazandırır. Bu durumda hareketlilik fiyatlandırmayı aşırı derecede yoğun
ve hızlı bir şekilde değiştirirken, bu durumda önemli bir zorluk ile
karşılaşılır.
- Piyasayı takip etmenin
zorluğu ise özellikle verileri elde tutarak analiz etmeyi, piyasadaki
gayrimenkul türlerindeki değişimi, insanların aradığı yeni trendleri,
evlerde bulunması gereken yeni özellikleri ya da vazgeçilmez klasikleri
sürekli takip etmeyi gerektirir. Çünkü aksi takdirde gayrimenkul
piyasasına ve gayrimenkul trendlerine hakim olmadıkça insanlara doğru bir
şekilde hitap ederek en iyiyi sunmak da gerçekten zor olacaktır.
Sektörel Açıdan Emlakçılığın Zorlukları
Sektörel anlamda düşünüldüğünde ise emlakçılık
gerçekleştirirken bazı farklı zorluklar ile karşılaşma ihtimali bulunmaktadır.
Sektör hareketli bir yapıya sahiptir ve sektörde sizin gibi belki binlerce
meslek elemanı veya esnaf yer alacaktır. Bu durumda rekabetin artış göstermesi
çalıştığınız bir kurumda veya alanda değişen zorluklar ile karşılaşmanıza neden
olabilir. Örneğin, bu çerçevedeki emlakçılığın zorlukları arasında sürekli bir
şekilde özellikle bir personel olarak çalıştığınız yerde başarılı bir portföy
elde etme mücadelesi yer alır.
Özellikle kurumsal bir yapı içerisinde çalışırken her
emlakçı ve emlak danışmanı yeterli müşteri sayısına ulaşabilmeli, motivasyonunu
kaybetmeden iyi iletişim kurabilmeli, iş takiplerini doğru yapabilmeli,
rekabete dikkat ederek en doğru ölçüde iyi sunumlar ve pazarlama
yapabilmelidir. Meslekte kendinizi geliştirmek ve doğru yerde çalışmak
gerçekten önemli olduğu kadar aynı zamanda prosedür anlamında da bütün
eğitimlerinizi doğru tamamlamanız, gereken sertifikalara sahip olmanız ve yasal
prosedürleri de her zaman göz önünde bulundurarak doğru hizmeti vermeniz
önemlidir.
Müşteri Bazında Emlakçılığın Zorlukları
İşin bu yanındaysa, bilindiği üzere ülkemizde emlakçılar
birçok kişi tarafından komisyoncu gibi bir göz ile görülmektedir. Çünkü birçok
kişi emlakçılık mesleği yapan meslek elemanları veya esnafların alım-satım
sırasında aracılık gerçekleştirerek, bu sayede bir komisyon elde ettiğini ve
kolay yoldan para kazandığını düşünmektedir. Ancak süreç sırasında yürütülen
prosedür gayrimenkulün alıcı yerine sizin tarafınızdan çok daha fazla kişiye
ulaştırılması ve kolay ulaşılır bir hale getirilmesi gibi faktörler göz önünde
tutulmamaktadır.
Özellikle günümüzde emlakçılık için eğitim alma zorunluluğu,
daha fazla yasal prosedüre uyma zorunluluğu ve günümüzün teknolojisi ile
pazarlamada çok daha geniş noktalara ulaşma mecburiyeti gibi noktalar müşteri
bazında üzerinde durulmayan noktalardır. Mesleğe başladığınız ilk andan
itibaren bu gibi birçok ayrıntıyı es geçmeden emlakçılığın zorlukları anlamında
tüm noktalar ile karşılaşarak devam etmeniz mecburiyeti her zaman yer
alacaktır. Bu normalde piyasada güçlü bir noktada durarak daha iyi bir ilerleyiş
ve profesyonel bir çizgi anlamında bugün birçok kişi Premar Gayrimenkul Danışmanlığı
ile çalışmayı da tercih edebilmektedir.