Emlakçılığın Zorlukları Nelerdir?

Emlakçılığın Zorlukları Nelerdir?



Taşınmazların alım-satım işlemlerinin gerçekleştirilmesi sırasında aracılık faaliyetini sağlayan birim veya bireylere ülkemiz gayrimenkul piyasasında en bilinen tabir ile emlakçı mesleği adı verilmektedir. Emlak danışmanı veya gayrimenkul danışmanı gibi isimler ile de anılan bu meslekte iş hayatı boyunca karşılaşılabilecek emlakçılığın zorlukları ise bu mesleğe ilgi duyan kişilerin araştırmaları arasında her zaman yer almaktadır. 

Emlak sektörünün anahtarı konumunda yer alan emlakçılar, iş hayatları boyunca bazı problemler ile karşılaşabilir ve bu problemleri elbette profesyonel şekilde çözme taraftarı olmalıdırlar. Öncelikle de mesleğin tanımı, verdiği hizmetler ve sonrasında karşılaşılabilecek emlakçılığın zorlukları konusuna değinilerek bu konuda kapsamlı bir bilgi verilebilir. Emlakçılık veya emlak danışmanlığı mesleği; Taşınmaz Ticaret Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik çerçevesinde tanımlanmış bir meslek türüdür. Yönetmelik çerçevesinde ifade edilen tanımda ise emlakçı; bir kurum veya işletme içerisinde iş sözleşmesi bağlamında mesleğini yürüten ve mesleği sırasında satış ile pazarlama gerçekleştiren personel veya işletme sahibi şeklinde belirtilmektedir. 

Emlakçılıkta süreç içerisinde gayrimenkulü tanımak, gayrimenkulü pazarlamak, iletişim kurmak, tüm teknolojilerden ve günümüz imkanlarından yararlanmak ve piyasaya hakim olmak gibi birçok gereklilik ön plana çıkmaktadır. İşte süreç içerisindeki bu noktaların her biri ayrı bir zorluk ile karşılaşılma ihtimalini de ön plana çıkardığı için emlakçılığın zorlukları gibi bir kavram üzerinde durmak gerekebilmektedir. 

Mesleki Açıdan Emlakçılığın Zorlukları 

Mesleğin zorlukları ve karşılaşılan problemler öncelikle mesleki açıdan yani emlakçı gözünden ele alınabilir. Bir emlakçının gözünde emlakçılığın zorlukları ise belirli maddeler ile bir liste olarak da daha net bir şekilde incelenebilir. 

  • Emlakçılık mesleğini sürdürürken gün boyunca özellikle motivasyonu kaybetmemek ve başarıya ulaşmak için gayet sabırlı olmak gerekir. Çünkü karşılaştığınız her müşteri tipi farklı bir yapıya sahip olarak bazen sinirli, bazen kolay kolay beğenmeyen, bazen ne aradığını bilmeyen, bazen bütçesi olmasa da sadece fikir almaya çalışan veya anlaşılması gerçekten çok zor insanlar olabilir. 
  • Emlakçı piyasada genellikle rekabet zorluğu ile karşılaşır. Örneğin, bulunduğunuz semtte 3+1 ev satın almak isteyen bir gayrimenkul alıcısı sizin gibi onlarca farklı emlakçı ve gayrimenkul danışmanı ile görüşebilir ve her meslektaşınız farklı bir pazarlama planı, iletişim yöntemi ve politika ile hareket edebilir. Bu rekabet ortamında müşteriyi kendinize çekmek ve kendinize has bir çalışma tarzı belirlemek zorunda kalabilirsiniz.
  • Emlakçılıkta en zorlu noktalardan birisi doğru iletişimi kurabilmektir. Siz her ne kadar iletişime önem vererek diksiyon eğitimleri almış olsanız ve gereğinde yabancı dil kullanmayı dahi bilseniz de özellikle yerelde karşınızdaki insan iyi bir iletişim için bazen şive veya halk ağzı talep dahi edebilir. Müşteri ile kurumlar ile rakipler, işletmeci veya alıcı/satıcı gibi her kaynak ile iletişim kururken farklı zorluklar yaşayabileceğiniz gibi prosedür anlamında da iletişimde zorluklar ile karşılaşılabilir. 
  • Günümüzde emlakçılığın zorlukları arasında özellikle teknolojinin aktif kullanılması mecburiyeti bulunmaktadır. Özellikle gayrimenkul piyasasını hareketlendiren platformlardan mutlaka faydalanmak, sosyal medyayı iyi bir şekilde kullanarak yararlanmak ve insanlar ile teknoloji sayesinde telefon ve internet iletişimi kurmayı doğru bir şekilde becerebilmek önemlidir. 
  • Fiyatlandırmadaki zorluklar ise günümüzün piyasasının aşırı derecede hareketli olması ve ekonominin her an herhangi bir nokta ile büyük bir değişim yaşayabilmesi nedeni ile ortaya çıkmaktadır. Herhangi bir kentte beklenmedik bir şekilde yaşanan bir deprem veya kentin turistik anlamda kazandığı yeni bir değer, insanların kente ve hatta bulunduğunuz semte göç etme ya da kentten ayrılmayı seçmesi gibi birçok faktör gayrimenkul piyasasına hareket kazandırır. Bu durumda hareketlilik fiyatlandırmayı aşırı derecede yoğun ve hızlı bir şekilde değiştirirken, bu durumda önemli bir zorluk ile karşılaşılır. 
  • Piyasayı takip etmenin zorluğu ise özellikle verileri elde tutarak analiz etmeyi, piyasadaki gayrimenkul türlerindeki değişimi, insanların aradığı yeni trendleri, evlerde bulunması gereken yeni özellikleri ya da vazgeçilmez klasikleri sürekli takip etmeyi gerektirir. Çünkü aksi takdirde gayrimenkul piyasasına ve gayrimenkul trendlerine hakim olmadıkça insanlara doğru bir şekilde hitap ederek en iyiyi sunmak da gerçekten zor olacaktır. 

Sektörel Açıdan Emlakçılığın Zorlukları 

Sektörel anlamda düşünüldüğünde ise emlakçılık gerçekleştirirken bazı farklı zorluklar ile karşılaşma ihtimali bulunmaktadır. Sektör hareketli bir yapıya sahiptir ve sektörde sizin gibi belki binlerce meslek elemanı veya esnaf yer alacaktır. Bu durumda rekabetin artış göstermesi çalıştığınız bir kurumda veya alanda değişen zorluklar ile karşılaşmanıza neden olabilir. Örneğin, bu çerçevedeki emlakçılığın zorlukları arasında sürekli bir şekilde özellikle bir personel olarak çalıştığınız yerde başarılı bir portföy elde etme mücadelesi yer alır. 

Özellikle kurumsal bir yapı içerisinde çalışırken her emlakçı ve emlak danışmanı yeterli müşteri sayısına ulaşabilmeli, motivasyonunu kaybetmeden iyi iletişim kurabilmeli, iş takiplerini doğru yapabilmeli, rekabete dikkat ederek en doğru ölçüde iyi sunumlar ve pazarlama yapabilmelidir. Meslekte kendinizi geliştirmek ve doğru yerde çalışmak gerçekten önemli olduğu kadar aynı zamanda prosedür anlamında da bütün eğitimlerinizi doğru tamamlamanız, gereken sertifikalara sahip olmanız ve yasal prosedürleri de her zaman göz önünde bulundurarak doğru hizmeti vermeniz önemlidir. 

Müşteri Bazında Emlakçılığın Zorlukları 

İşin bu yanındaysa, bilindiği üzere ülkemizde emlakçılar birçok kişi tarafından komisyoncu gibi bir göz ile görülmektedir. Çünkü birçok kişi emlakçılık mesleği yapan meslek elemanları veya esnafların alım-satım sırasında aracılık gerçekleştirerek, bu sayede bir komisyon elde ettiğini ve kolay yoldan para kazandığını düşünmektedir. Ancak süreç sırasında yürütülen prosedür gayrimenkulün alıcı yerine sizin tarafınızdan çok daha fazla kişiye ulaştırılması ve kolay ulaşılır bir hale getirilmesi gibi faktörler göz önünde tutulmamaktadır. 

Özellikle günümüzde emlakçılık için eğitim alma zorunluluğu, daha fazla yasal prosedüre uyma zorunluluğu ve günümüzün teknolojisi ile pazarlamada çok daha geniş noktalara ulaşma mecburiyeti gibi noktalar müşteri bazında üzerinde durulmayan noktalardır. Mesleğe başladığınız ilk andan itibaren bu gibi birçok ayrıntıyı es geçmeden emlakçılığın zorlukları anlamında tüm noktalar ile karşılaşarak devam etmeniz mecburiyeti her zaman yer alacaktır. Bu normalde piyasada güçlü bir noktada durarak daha iyi bir ilerleyiş ve profesyonel bir çizgi anlamında bugün birçok kişi Premar Gayrimenkul Danışmanlığı ile çalışmayı da tercih edebilmektedir.