Emlakçılık yetki
belgesi bir emlak danışmanlığı şirketi ve emlakçılık bürosunda mutlak bir şekilde
işletmeye giren herkesin görebileceği ve bulunması gereken bir belgedir.
Emlakçılık işi ile meşgul olan kişinin açıkça sergilemesi gereken bu belge,
emlak ofisi açmak istendiğinde de alınması gerekliliği bulunan bir resmi
belgedir.
Emlakçılık Yetki Belgesi Nedir?
Emlak ofisi açmak istediğinizde bu ofisi açabileceğinizi
kanıtlar nitelikte bir eğitim aldığınızı ve resmi kurum tarafından size bir
belge verildiğini gösteren resmi bir mesleki yeterlilik belgesi sahibi olmanız
gerekir. Bu resmi yeterlilik belgesi günümüzde emlakçılık yetki belgesi şeklinde adlandırılır. Alacağınız bu
yetki belgesi, emlak ofisi açmanız için resmi kuruluşlar tarafından tahsis
edilen ve bireyin emlak ofisi açma noktasında mesleki yeterlilik sahibi
olduğunu ispat eden belgedir.
Emlak ofisi açmak isteyen kişi ve emlak ofisinde çalışan
emlak danışmanının, bu belgeyi ofisin herkesin görebileceği bir noktasında
açıkça sergilemesi gerekir. Belge üzerinde kurum tarafından belirlenmiş 7
rakamlı bir emlak yetki numarası bulunur. Bu yetki numarası, bir emlak
danışmanı olarak satışa ya da kiralamaya koyduğunuz tüm ilanlarda ve yaptığınız
işlerdeki imzaladığınız bütün sözleşmelerde resmi olarak kullanılır.
Emlakçılık yetki belgesi, emlak danışmanlığı mesleğinde iştigal etmek isteyen kişiler ya da
bir emlak işletmesinde satış elemanı ve pazarlama elemanı gibi görevlerde
çalışan kişiler için zorunluluk içeren bir belgedir. Ancak bu belgeyi almak
isteyen kişi eğer ön-lisans ya da lisans eğitiminde emlak ve emlak yönetimi
gibi bir bölüm okumuş ya da yurt dışında denklik sağlayan bir eğitim almış ise
belge almak mecburiyetinde değildir.
Eğer emlakçılık sektöründe danışmanlık gerçekleştiren veya
kendi işletmesine sahip olan kişiler emlakçılık yetki belgesi almaz ise yasal
olarak bazı yaptırımlar ile de karşılaşabilir. Çünkü 5 Haziran 2021 tarihinde
yayınlanmış olan Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik sonrasında 5 Eylül 2021
sonrasında emlak yetki belgesi almış olmayan ve buna rağmen taşınmaz ticareti
gerçekleştiren işletmeler ruhsatsız konumda kabul edilmektedir. Net olarak da
bu tür işletmelerin yaptığı taşınmaz ticaretindeki alım-satım işlemleri yasal
konumda bulunmamaktadır.
Emlakçılık Yetki Belgesi Nasıl Alınır?
Emlak sektöründe yer almak ve kendi emlakçı işletmenizi
açmak için sahip olmanız gereken yetki belgesi alınmak istendiğinde, öncelikle
her ilde belirlenmiş resmi kuruma başvuru yapılması gerekir. Yapacağınız
başvuru öncesinde de emlak mesleki yeterlilik belgesi almış olmanız koşulu
bulunmaktadır. Bu çerçevede atmanız gereken adımların ilki, emlak mesleki
yeterlilik belgesi almak için MYK tarafından yetki verilmiş bir kuruluşa
başvurmak olacaktır.
MYK (Mesleki Yeterlilik Kurumu), birçok meslekte kişilerin
yeterliliğe sahip olabilmesi için eğitim düzenleyen ve kurumlara eğitim yetkisi
veren kurumdur. Bulunduğunuz ilde veya farklı bir kentte emlak mesleki
yeterlilik belgesi için yetkilendirilmiş kuruluşa başvurduğunuzda, bu kuruluş
sizler için öncelikle bir eğitim programı ve sonrasında da bir sınav uygulaması
düzenleyecektir. Kuruluşlar mesleki yeterlilik sınavı için size belirli bir
sınav yeri ve sınav tarihi hazırlarken, bu sınavda başarılı olmanız gerekir.
Emlak mesleki yeterlilik belgesi için girdiğiniz sınavda hem
teorik hem uygulama bölümleri yer alırken, girdiğiniz tüm testlerden yeterli
puanı almanız ve sonrasında da belgenizi almaya hak kazanmanız gerekir. Emlak
mesleki yeterlilik belgesi temin edildikten sonra da emlakçılık belgesi için gereken kurumlara başvurunuzu
gerçekleştirebilirsiniz. Bu anlamda da kurum başvurular sırasında sizden
belirli evraklar talep edecektir.
Emlakçılık Yetki Belgesi Nereden Alınır?
Taşınmaz ticareti gerçekleştirebilmeniz için resmi olarak
almanız gereken bu yetki belgesi, Ticaret Bakanlığı tarafından mecburi bir hale
getirilmiş olmak ile birlikte belge almak için başvurularınızı İl Ticaret
Müdürlükleri bünyesinde gerçekleştirmeniz gerekmektedir. Günümüzde daha pratik
bir uygulama sağlanabilmesi için İl Ticaret Müdürlükleri üzerinden yapılacak
başvurular online ortama aktarılmıştır.
Online ortamda gerçekleştirilecek başvurularda talep edilen
tüm bilgilerin eksiksiz bir şekilde girilmesi ve daha sonrasında istenilen
evrakların yüklenmesi ile başvuru işlemleri tamamlanır. Başvuru işlemlerinin
tamamlanması ile birlikte kurum tarafından yürütülen bir prosedür yer alırken,
prosedür süresince belirli incelemeler sağlanır ve incelemeler sonucunda bazen
eksiklere yönelik talepler bulunabilir veya değişimler yapılması
gerekebilir.
Emlakçılık Yetki Belgesi Şartları Nelerdir?
Emlakçılık yetki belgesi alabilmesi için bireyin aşağıdaki
sayılan koşulları yerine getirmesi mecburiyeti bulunmaktadır. Eğer işletme bir
şahıs işletmesi ise işletme sahibi veya işletme bir sermaye şirketi ise şirketi
temsil eden yetkili kişinin ya da şubelerde ise şube müdürünün istenilen
şartları karşılaması gerekir.
- İşletme tarafından kullanılacak işletme yerinin gereken
şartları oluşturması talep edilir.
- Başvuran kişi meslek odası kaydını yaptırmış
olmalıdır.
- 18 yaş üzerinde bulunma koşulu yer almaktadır.
- Başvurucu daha önce iflas etmemiş olmalı ya da itibarını
geri kazanmış olmalıdır.
- Başvuran kişi daha önce kasti bir suçtan dolayı hüküm
giymemiş olmalıdır.
- Seviye 5 düzeyinde ulusal yeterlilik sağlayan emlak mesleki
yeterlilik belgesi bulunmalıdır.
- Başvuran kişi gelir ve kurumlar vergisi mükellefi
olmalıdır.
- Eğitim açısından en az ilkokul mezuniyeti bulunması koşulu
yer almaktadır.
- Başvurucu daha önce konkordato ilan etmemiş olmalıdır.
- Ticaret ya da sanat icrası konusunda hükmen yasağı
bulunmamalıdır.
Başvuran kişi ön-lisans, lisans veya lisansüstü mezunu ise
yetki belgesi başvurusu yaptığı tarihten daha önce en az 5 yıl süreçte minimum
6 ay veya bu eğitim durumları dışında kalan kişilerde ise minimum 12 ay boyunca
emlak danışmanlığı ya da sorumlu emlak danışmanlığı mesleğini yürütmüş olması
gerekir.
Gereken bu koşulları sağlayabilen kişiler emlakçılık yetki belgesi
alma hakkına sahip olmak için prosedür anlamında da gereken tüm evrakları
hazırlayarak başvurularını gerçekleştirmelidir. Talep edilen evraklar ise
aşağıdaki şekilde sıralanabilir:
- Vergi levhası
- Minimum 100 saat eğitim alındığını gösteren emlak
danışmanlığı eğitim belgesi
- İmza sirküleri
- Emlak mesleki yeterlilik belgesi
- En az 3 aylık meslek oda kayıt belgesi
- İlkokul diploması veya son olarak mezun olduğunuz eğitim
kurumunu gösteren diploma
- Kayıt tarihinizi gösteren ticaret sicil gazetesi
fotokopisi
- Adli sicil kaydı belgesi
Emlakçılık Yetki Belgesi Başvurusu Nasıl Yapılır?
Yetki belgesi her ilde Ticaret İl Müdürlükleri üzerinde
gerçekleştirilen başvurular ile alınmaktadır. Başvuran kişilerden her
yılbaşında belirlenmiş standart bir ücret talep edilirken; bu ücretin
yatırılması, başvuru sırasındaki tüm bilgilerin eksiksiz girilmesi ve başvuru
için talep edilen evrakların eksiksiz şekilde ibraz edilmesi gereklilikleri
bulunmaktadır. Sonrasında İl Ticaret Müdürlükleri tarafından yapılan başvuru
detaylı bir şekilde incelenerek, herhangi bir eksiklik ya da sorun
bulunmadığında onay ardından başvuruyu yapan kişilere belgeleri teslim
edilir.
Günümüzde emlakçılık yetki belgesi alınırken, tüm koşullar
yerine getirdiğinde ve evraklar hazırlandığında Taşınmaz Ticaret Bilgi
Sistemi(TTBS) web adresi olan https://ttbs.Gtb.Gov.Tr/
adresi üzerinden online ortamda başvuru gerçekleştirilir. Adreste sisteme giriş
için e-devlet vasıtasıyla T.C. Kimlik Numarası ve şifre kullanımı üzerinden
sayfaya giriş sağlanmalıdır.
Taşınmaz Ticareti Bilgi Sistemi girişi gerçekleştirildikten
sonra sayfa üzerinde görebileceğiniz yetki belgesi başvuruları bölümünden yeni
başvuru adımı üzerinden esnaf işletmesi veya ticari işletme olarak başvuru
adımlarını takip edebilir ve güvenilir bir ortamda başvurularınızı
tamamlayabilirsiniz. Başvuruların gerçekleştirilmesi sonrasında takriben 1
hafta ile 10 gün arasında koşulların ve çalışma bilgilerinin tespiti için il
müdürlükleri tarafından inceleme gerçekleştirilir.
Başvuru yapan kişiler emlakçılık yetki belgesi almak için
tüm koşulları tamamlıyor ve herhangi bir sorun bulunmuyorsa sonrasındaki 10 gün
gibi bir süreç içerisinde kurum tarafından kendilerine yetki belgesi
verilmektedir. Bazı başvurularda eksik bir belge veya koşul nedeni ile ya da
bir düzenleme ihtiyacı nedeni ile talep reddedilebilir. Yine ret durumu ve
sebebi de TTBS web sayfası üzerinde yapılan takip ile rahatlıkla
görülebilir.
Eksiksiz ve başarılı bir başvuru ile alınan emlakçılık yetki
belgesi 5 yıl boyunca geçerliliğe sahip olurken, 5 yıl sonunda yenileme
başvurusu yapılmalıdır. Yenileme işlemleri yine TTBS web sayfası üzerinde
pratik bir şekilde gerçekleştirilirken, yenileme için de bazı koşullar talep
edilir. 5 yılın dolması ya da 5 yılın dolmasına en az 6 ay kalması gibi bir
süreç içerisinde yapılan yeniden belge başvurularında ise talep edilen evraklar
aşağıdaki gibidir.
- Yenileme talebi başvuru formu
- Emlak alanında minimum 2 yıl veya en az son 6 ay
çalıştığınızı gösteren fatura ve sözleşme gibi evraklar
- Belge yenileme ücretinin yatırıldığını gösteren dekont talep edilir.
Premar Gayrimenkul Danışmanı olmak ve Premar ofisi açmak için tüm avantajları inceleyebilir, başvuru sürecinizi başlatarak detaylı bilgi alabilirsiniz.